Insurgent, filmrecension

 
Nu har jag sett Insurgent på bio. Först och främst vill jag säga att jag inte var så förtjust i Divergent men jag är ännu mer besviken på Insurgent. 
 
Imorse skyndade jag mig att läsa boken för att fräscha upp minnet inför filmen, vem älskar inte att kunna jämföra filmen med boken? Dock hade jag inte behövt göra det, man har tagit bort karaktärer, intriger och viktiga scener. Man har lagt till nya scener som skulle kunnat fungera om det inte vore för att de i boken är så mycket bättre, jag saknar action och svek! Vart är känslorna?! Det ska finnas massor av hat i Insurgent vilket filmen misslyckats med att framföra. Det ska finnas dubbelspel men som knappt finns med i filmatiseringen! Hur kan man misslyckas så brutlat med ett färdigt koncept? Spänningen kommer aldrig riktigt fram och allt känns alldeles för milt. Under bokens gång upplevde jag massor av olika känslor och mest av allt gillade jag spänningen och tvistarna (läs min recension av boken här). Filmen är inte ens i närheten av att leva upp till boken.
 
Jag förstår att man kan tycka om filmen, om man inte läst boken nyligen vill säga. Filmen är inte dåligt gjord eller så, men det fattas så mycket att jag blir besviken. Ska du se Insurgent, förvänta dig inte att den ska följa bokens händelser, helst ska du inte ha läst boken eller glömt bort det mesta av handlingen. Men jag tycker såklart att boken ska läsas först ändå för att inte gå miste om en fantastisk läsupplevelse.
   De i mitt biosällskap hade inte läst boken, förutom en som glömt det mesta, alla gillade filmen och gick hem nöjda. Men det gjorde inte jag. Om filmen inte baserades på en bok skulle jag gillat den mycket mer. 
 
Betyg: (Svag) 2 av 5
 
Update: Efter att filmen fått smälta in så känner jag mig fortfarande besviken över att filmatiseringen missat mycket från boken. Det som inte riktigt kom fram från min tidigare recension var att den iallafall var riktigt välgjord. Jag började tänka på Percy Jackson filmerna och hur mycket jag ogillade den andra delen, Insurgent är jag besviken på, medan Percy Jackson filmerna är ett misslyckande. Därför ändrar jag mitt betyg och omdöme om Insurgent till, besvikelse och betyget 3 av 5.

Kommentarer
Postat av: Stadavbocker

Låter tråkigt att dem tagit bort karaktärer och så... Jag var inte så förtjust i böckerna men Insurgent var min favorit av dem.

Men ändå kul att dem fortsätter att filmatisera dem :D

Svar: Jag älskar böckerna! Insurgent är nog min favorit också :)
Jätteroligt att de fortsätter med filmerna och att de dessutom är så välgjorda! :)
Elina

2015-03-20 @ 15:09:48
URL: http://stadavbocker.blogspot.se
Postat av: Kattugglan

men alltså liknar filmen alls boken? Jag ser trailern och känner knappt igen nått alls från boken. Förvisso har det gått ett tag sen jag läste men inte mkt verkar stämma!

Svar: Jag tyckte inte heller trailern stämde, men efter att ha sett filmen så förstår jag ändå hur de fått ihop det. Grundtanken är väl som i boken men annars, nej inte alls lik
Elina

2015-03-20 @ 16:01:19
Postat av: Elin - Bokparadiset

Jag såg också filmen nyss. Jag tyckte ändå den var bra. Jag saknade också känslorna som fokus är mycket i boken på att Tris och Four har så mycket problem är ju nästan det hela boken handlar om. Jag hade verkligen inte boken färskt i minnet men jag tänkte att de valt att fokusera mer på actionen och tyckte därför ändå om den. Hade nog inte gillat den så mycket om jag kom ihåg mer från boken.

Svar: Haha, jag var nog lite väl hård men det var ju så mycket som fattades, det hade blivit bättre action om de höll sig till boken ;)
Elina

2015-03-23 @ 13:37:18
URL: http://bokparadis.blogg.se
Postat av: besviken deluxe

Jag håller med dig till fullo. Redan i början av filmen, när de attackerar de fridfulla, börjar man undra hur de tänkt sig. Så mycket viktiga detaljer som bara kastats bort. Tycker även det är konstigt att Uriah (som enligt rykten skulle klippts bort?) inte har den rollen han har, eller att Zeke inte ens är med. Och vad hände med Marcus? Vad fick han, en replik i hela filmen? Näe, hädanefter håller jag mig enbart till böckerna.. :(

Svar: Det är väldigt mycket som försvunnit, men vi kan iallafall vara glada över att filmen är välgjord
Elina

2015-03-25 @ 23:39:02
Postat av: Lena

Skall bli intressant att se vad man tycker om denna. Har läst hela bokserien och då är man ju alltid lite mer kritiskt granskande :)

Svar: Ja, jag kände att jag nog var lite väl kritisk ;)
Elina

2015-03-26 @ 10:33:06
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Elin Bokparadiset

Fina Elina jag har taggat dig!http://bokparadis.blogg.se/2015/march/en-bokbloggares-hemliga-liv.html#comment

Svar: Tack så mycket gulliga du!
Elina

2015-03-27 @ 13:14:46
URL: http://bokparadis.blogg.se
Postat av: FrökenTV, bloggen om tv och film

oj vad synd :/ inte sett den än men älskade fösta. Inte läst böckerna men har funderat på att göra det.

Svar: Om du inte läst böckerna än så kommer du garanterat älska Insurgent som film också :) Den är välgjord men de har missat mycket från boken, se filmen!
Elina

2015-03-30 @ 19:07:05
URL: http://efji.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0