Tors hammare

Tors hammare | Rick Riordan | Magnus Chase #2 | s.468 | Bonnier Carlsén
 
I denna andra bok om Magnus Chase blir Magnus och hans vänner – valkyrian Sam, svartalven Blitzen och alven Hearthstone – kallade för att hjälpa asagudarna. Åskguden Tors hammare Mjölner, som förutom att framkalla åska skyddar Valhall och de övriga nio världarna från de mäktiga jättarna i Jotunheim, är borta. Att återfinna hammaren är ett uppdrag som kräver största diskretion, övermänsklig styrka, och minst en svartalv med extremt god klädsmak. Tur att de har åtminstone det sistnämnda…
 
Efter att ha läst den första boken i serien om Magnus Chase har jag sett fram emot att fortsättningen skulle komma ut på svenska. Efter serien om Percy Jackson är Magnus Chase min favoritserie av Riordan. Som vanligt när det gäller Riordans böcker hade jag lite svårt att komma in i den då det är så många karaktärer man glömt bort så de första kapitlen gick ut på att försöka placera och komma ihåg dem. Tors hammare är fylld med action och humor (tror ingen portätterar gudar om Riordan).
 
En ny karaktär som introduceras är formskiftaren Alex som dessutom är icke-binär person. Det jag gillar allra mest med hur man beskriver Alex är att Magnus och hans vänner inte gör det till en stor grej, det enda som är utmärkande är när Alex får förklara vad det innebär vilket för mig var lärorikt då jag är "familiar" med begreppet men inte är helt 100 på vad det innebär. Dock förekommer det att karaktärer de möter på deras öventyr kallas Alex för ergi och som jag förstod det fungerar det ordet som ett skällsord.
 
Även om jag gillade att Riordan tagit med en icke-binär person så var ändå slutet det bästa med hela slutet. Alltså inte för att slutet innebar att boken var slut, utan för att man fick återse en gammal karaktär som de flesta av oss känner till. Jag gillar verkligen hur Riordan väver samman hans olika serien. Jag ser minst sagt fram emot nästa bok om Magnus Chase.
 
 

Kommentarer
Postat av: Elinasbokliv

Hehe jag orkade inte vänta på den svenska så jag läste den på engelska istället :D Ännu bättre när alla wordpuns och skämt är på originalspråket! :D

Svar: Haha ja det kan jag verkligen förstå, kan ju bli lite cringevarning på svenska
Elina

2017-07-23 @ 11:44:57
URL: http://https://elinasbokliv.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0