Operation Mimer

Operation Mimer | Fredrik Bronéus | Operation Mimer #1 | s.354 | Bokförlaget Lagenskiöld
 
Långt under havets yta finns forntida sjöodjur, blodtörstiga soldater och becksvarta guldgruvor. Men också något långt mer skrämmande. I det klarblå vattnet, koloniserat av människan i en obestämd framtid, sipprar en mörk vätska, lika trögflytande som blod. När Timo kidnappas till smugglarskeppet Miranda märker han snart att skumma saker pågår ombord. Vad är det kaptenen och hans styrmän planerar? Och varför är de så måna om att bli av med Timos nyfunne vän doktorn? Ett samvetslöst mord blir droppen. Timo måste fly. (Från förlagets hemsida)
 
När jag började läsa Operation Mimer hade jag inte några vidare förväntningar. Jag ville läsa boken eftersom författaren bor här i Gävle. Den handlade om någon pojke på en båt och ibland om en tjej från havsfolket. Jag läste lite åt gången och blev mer och mer besviken, jag kom verkligen inte in i boken. Jag bestämde mig för att läsa klart boken i ett svep för att bli klar med den. Efter ett tag märkte jag att jag inte ens ville lägga ifrån mig boken, jag ville veta hur det gick för Ira och Timo. Boken började få slut på sidor och jag hade inte alls fått alla svaren jag ville ha. Nu ser jag fram emot att läsa del två i serien! Hade jag läst mer än ett kapitel åt gången i början så hade jag uppskattat boken tidigare än vad jag gjorde nu.
 
Operation mimer innehåller många karaktärer men ingen som man riktigt lär känna direkt. Några verkar vara någon de inte är vilket är en av anledningarna till att jag gillade boken desto längre in jag kom. Läsaren får reda på nya saker om karaktärerna och måste bedöma om dem, vilka är goda och vilka är de onda? Och vem talar sanning?
 
Allt som allt tycker jag att Operation Mimer är en helt okej bok.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0