Insurgent

 
TitelInsurgent
Författare: Veroinca Roth
Språk: Svenska
Förlag: Modernista, tack för boken!
Sidor: 381
Serie:  Divergent #2
Betyg: 5 v 5
 
Handling och tankar:
Redan efter första sidan märker jag att boken är för kort. Man slungas direkt in i handlingen precis där förra boken tog slut. Tris och Four sitter på tåget med Caleb, Peter och Marcus, tillsammans ska de ska ta sig till en plats där de tror sig vara säkra. Men med ett krig som hotar kan de inte bara sitta och titta på, de måste förhindra att människorna blir som robotar en gång till. Men det är inte så lätt när Tris inte vågar tala om för de andra att hon dödat Will och Four håller inne med hemligheter. Så hur ska man kunna lita på någon som inte säger hela sanningen själv? Med ett par bråk, svek och drogningar så tillfångatas de av de falanglösa. Alla som läst Divergent vet att man inte vill vara bland de falanglösa under vilka omständigheter som helst. De tvingas välja sida, men vilken är egentligen rätt?
 
Jag blev så trött på Tris som hela tiden ska bryta ihop och gå bakom ryggen på allt folk utan att tänka på konsekvenserna. Något annat jag ledsnade på var bråken mellan Tris och Four, de måste väl inse att de inte har tid att bråka med allt som händer runt omkring dem? Jag mådde så dåligt över att de bråkade, de kan väll bara vara sams? Veronica Roth lyckas verkligen skildra händelserna på ett sådant sätt att det känns som om man själv vore där och upplevde det. Personerna beskriver hon så bra att det känns som om man känner dem allihop. 
Jag trodde inte att någon bok skulle kunna överträffa Divergent, om ens ligga på samma nivå. Men till min lycka så lyckas Veronica Roth skriva en minst lika spännande uppföljare. Allt är så bra, karaktärerna, tvisterna och inte minst språket, allt ligger på topp! Händelserna är så oförutsägbara att man kan inte kan lista ut vad som kommer hända härnäst. Jag kan inte ens ge boken rättvisa genom att skriva om hur bra den är. De som inte läst Insurgent eller Divergent bör göra det på en gång, för att själva uppleva boken och ge den rättvisa på det sättet. 
Just nu känns det lönlöst med att påbörja en ny bok, ingen kommer kunna överträffa den här på ett bra tag. I höst NÄSTA ÅR kommer sista delen ut på svenska. 

Kommentarer
Postat av: Anna

Svar: Jag har cyklat rätt mycket på ett år (tror jag), men det blir rätt mycket när man cyklar ungefär en mil om dagen till skolan :) Sedan så tycker jag om att cykla också :D

2013-08-16 @ 10:26:58
URL: http://bookshelf.blogg.se
Postat av: Författardrömmar

Jag ska läsa den så fort jag är klar med boken jag läser nu :)

2013-08-16 @ 21:10:04
URL: http://forfattardrommar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0