Vi mot er

 
Vi mot er | Fredrik Backman | Björnstad #2 | s.519 | Forum
 
[Bokens handling från förlaget]
De bästa vännerna Maya och Ana lever ut sommaren på en gömd ö och försöker lämna omvärlden bakom sig, men ingenting blir som de hoppas. Rivaliteten mellan Björnstad och grannstaden Hed växer till en ursinnig kamp om pengar, makt och överlevnad som exploderar när städernas hockeylag möts. Samtidigt avslöjas en ung spelares innersta hemlighet och ett helt samhälle tvingas visa vad det egentligen vill stå för. Det kommer sägas att våldet kom till Björnstad det här året, men det är en lögn. Våldet fanns redan här.
 
Backman fortsätter att levera. Förra året gav han ut Björnstad som jag inte trodde ens skulle kunna komma närheten av att vara så bra som Ove och Britt-Marie. Hade jag fel då? Ja. I år gav Backman ut fortsättningen på Björnstad, Vi mot er. När jag läste ut Björnstad var jag inte alls särskilt glad på tanken av en fortsättningen då den passade så bra som en "stand alone". Vi mot er överträffade alla mina förväntingar och nu vet jag inte vilken jag gillar bäst av Björnstad och Vi mot er. Även en tredje del kommer ges ut, jag förstår inte hur den ska kunna toppa sina föregångare men jag blir inte förvånad om (läs när) Backman lyckas med det. 
 
I Vi mot er får vi läsa om efterskalvet från händelserna i Björnstad, alla vet vad som hänt och alla har valt vem de står bakom. Backman är riktigtbra på att skildra känslor vilket såklart även påverkar läsaren, jag vet inte hur många gånger jag grät eller skrattade. Det är svårt att säga vilken av Backmans böcker som är min favorit men jag kan säga att Vi mot er är en av kandidaterna. 
 
Vi mot er får en solklar femma av mig i betyg. Jag hoppas och vill att alla som kan, läser Björnstad och Vi mot er, böckerna innehåller så många viktiga och aktuella ämnen. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0