Eliza och hennes monster

 
Eliza och hennes monster | Francesca Zappa | - | s.400 | Modernista
 
I verkligheten är artonåriga Eliza Mirk blyg, knepig, smart och helt utan vänner.
 
På nätet är hon däremot en supersuccé: under sitt alias LadyConstellation skriver och ritar hon den otroligt populära serien Monstrous Sea som har miljoner fans och läsare.
 
Eliza kan inte ens föreställa sig att hennes riktiga tillvaro ska kunna mäta sig med den hon lever i på nätet – åtminstone inte förrän Wallace Warland börjar på hennes skola och Eliza inser att den verkliga världen kanske inte måste vara så hemsk ändå.
 
Men så råkar Elizas alter ego bli avslöjat, och allt ställs på spel: hennes serie, hennes relation till Wallace och hela hennes tillvaro. [Från bokens baksida]
 
Jag har vart lite tveksam till Eliza och hennes monster då boken handlar om en fandom, vilket genast fick mig att tänka på Fangirl. Jag gillade själva handlingen i Fangirl men inte fan fiction-delen. Trots att jag var tveksam till Eliza och hennes monster, är det så många som hyllat, hypat och tipsat om den att jag helt eneklt föll för grupptrycket och läste den, i ett svep. 
 
Ganska snabbt får man se delar ur Elizas serie Monstrous Sea och jag kände att jag inte skulle orka mig igenom boken. Men eftersom det är så pass många som älskat boken så fortsatte jag läsa och kom verkligen in i boken trots återkommande glimtar från Monstrous Sea. Det jag fastnar för är såklart relationen mellan Wallace och Eliza, det är en så pass gullig kärlekshistoria att jag läste allt på en gång. 
 
Likheterna mellan Eliza och hennes monster och Fangirl är bitvis väldigt lika. Jag gillade visserligen Fangirl men skumläste knappt sidorna med Cath's fan fiction. Det samma gällde nu, jag hastade mig genom sidorna av Eliza och Monstrous Sea. Eliza och hennes monster är likt Fangirl en gullig kärlekshistoria, men jag skippade gärna sidorna som huvudkaraktären skapat.
 
Om det inte vore för Wallace och Elizas familj hade Eliza och hennes monster inte alls fallit mig i smaken, som tur är utgör de en stor del av handlingen. Boken gick från tveksam till "det här kommer bli en fempoängare" till den var helt okej ändå. Trots att jag läste allt i ett svep kan jag inte ge den fullpott i betyg. Jag förstår er som tokälskar den här boken och jag önskar att jag var en av er men tyvärr är jag inte det. Vill du läsa om en stor fandom och en gullig relation är det här helt klart boken för dig, men av mig får boken 3,5 av 5 i betyg. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0