Falska vänner

 
Falska vänner | Jane Harper | Aaron Falk #2 | s.352 | Forum
 
Fem kvinnor ger sig ut på vandring i den australiensiska vildmarken för att stärka lagandan. Dag två går de vilse. När de kommer tillbaka är de ordentligt omskakade med öppna sår och ormbett. Och en person saknas: Alice, den manipulativa och illa omtyckta kollegan med stora ambitioner. Poliskommissarie Aaron Falk blir kallas in, då han utreder det företag kvinnorna jobbar på – Alice är hans kontakt från insidan. 

Under förhören med de fyra kvarvarande kvinnorna växer en långt ifrån smickrande bild fram om maktmissbruk och misstro, om giftiga relationer och svek. Ju djupare Falk gräver, desto mer inser han hur farligt det kan vara med brutna förtroenden, särskilt bland panikdrabbade människor. Samtidigt börjar tiden rinna ut för dem att hitta Alice vid liv – Alice med alla hemligheter ... [Från förlagets hemsida]
 
Förra sommaren gavs Jane Harper Hetta ut som jag verkligen, verkligen gillade. När jag såg att hon äntligen kommit ut med något nytt blev jag verkligen, verkligen glad. Jag gillar hur författaren byggt upp boken, varannat kapitel med nutid från Aaron Falks perspektiv och varannat dåtid från någon av kvinnorna från utflyktens perspektiv. Man vill hela tiden fortsätta läsa för att lösa mysteriet om den försvunna Alice. Jag trodde mig ha listat ut slutet och eventuell gärningsman tidigt i boken, det visade sig som att jag hade fel angånde det (som vanligt). 
 
Jag hade sett fram emot att läsa boken otroligt mycket. När jag väl började läsa Falska Vänner fastnade jag direkt. Handlingen och uppbyggnaden av boken är oklanderlig. Jag fick stoppa mig själv från att läsa vidare, jag ville inte att den skulle ta slut! 
 
Men sen så har vi slutet. Att få till ett värdigt slut för en så pass bra bok verkar vara svårt, för det händer ofta att jag är missnöjd med slutet. Tyvärr tillhör även Falska vänner den kategorin med en spännande och fänglsande handling men ett platt slut. Det var inte ett förutsägbart slut men jag hade bara hoppats på något annat än vad det var. Det någorlunda lama slutet gör att jag inte kan ge falska vänner fullpott men jag är verkligen inte besviken. Jag vill läsa allt som Jane Harper ger ut. Jag vill ha nästa bok om Aaron Falk nu!
 
En fundering jag har är översättningen av titeln. Originaltiteln är The force of nature och med tanke på bokens handling så passar det bra. Det låter bra. Men Falska vänner, njaa det låter inte alls lika lockande. Men ett stort plus för omslaget (omslagsserien kanske jag bör säga).
 
Gillade du Hetta så kommer du inte bli besviken på Falska vänner, LÄS!
 
 

Kommentarer
Postat av: Vargnatts bokhylla

Vill verkligen läsa den här! Tyckte riktigt mycket om Hetta :)

Svar: Då kommer du inte bli besviken :)
Elina

2018-07-21 @ 13:47:58
URL: http://www.vargnattsbokhylla.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0