Kvinnan i fönstret

 
Kvinnan i fönstret | A. J. Finn | - | s.457 | Albert Bonniers Förlag
 
Anna Fox lever ensam och isolerad i sin lägenhet i New York. Om dagarna dricker hon vin, ser Hitchcockfilmer och spionerar på grannarna. En dag flyttar familjen Russell in i huset på andra sidan gatan. En mamma, en pappa, en tonårig son: på ytan den perfekta familjen. Så en kväll blir Anna vittne till nåt hon inte borde ha sett. Hennes värld faller samman. Vad var det hon såg? Har hon inbillat sig allt? Och vem är egentligen i fara? [Från förlagets hemsida]
 
Kvinnan i fönstret har dykt upp överallt på bloggar och instagram. Boken har, vad jag sett, nästan enbart fått positiv kritik. Det har skrivits mycket om oväntade vändningar och sånt lockar ju mig. Detta ledde såklart till att jag ville läsa boken och hade skyhöga förväntningar. Jag har nu läst boken och låt mig säga så här, jag var till och med nöjd med slutet.
 
Boken började på ett sånt sätt att jag trodde att jag skulle få läsa Kvinnan på tåget igen. På sätt och vis finns det en hel del likheter mellan de två böckerna, vi får läsa om vad huvudkaraktärern betraktar, denne blir sedan mer eller mindre besatt av en händelse och lägger sig sedan i. Hur som helst, Kvinnan i fönstret börjar någorlunda segt men berättaren får mig att vilja läsa mer direkt. 
 
Jag förstår om man skulle kunna uppfatta boken som seg då huvudkaraktären Anna ofta gör samma saker, hon dricker vin, spelar schack, chattar och tittar på film. Men alla dessa saker bygger hela tiden upp inför nya incidenter. Man vet aldrig riktigt vart man har Anna, vilket gör att man vill läsa mer om henne och hennes familj för att få veta hur hon hamnade i den situationen hon är i. Kvinnan i fönstret blir aldrig tråkig och innehåller som "lovat" oväntade tvister. 
 
En viktig del i denna typen av böcker som är spännande, innehåller mycket oväntade händelser och tar oförutsägbara vändningar är slutet (i och för sig är det viktigt i typer av genrer). Och det är just slutet till denna thrillergenre som jag brukar bli bevsiken på, sluten brukar aldrig leva upp till resten av boken. Men som ni redan läst, jag gillade verkligen slutet på Kvinnan i fönstret. Jag gillar att bli överraskad i slutklämmen på böcker, vilket är precis vad Kvinnan i fönstret gör
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0