Nevermoor

 
Nevermoor | Jessica Townsend | Nevermoor #1 | s.346 | Semic
 
Morrigan Crow är född med en förbannelse. Alla vet att hon för otur med sig. Hon får skulden för allt dåligt som händer: från hagelstormar till hjärtattacker och misslyckad sylt. Men det värsta med förbannelsen är att hon kommer att dö på sin elfte födelsedag. 

När Morrigan väntar på sitt dystra öde blir hon räddad i sista stund av den fantastiske Jupiter North. Han för henne till den mystiska staden Nevermoor. 

Hon tror att allt har löst sig, men det är bara början. Jupiter har valt ut Morrigan som kandidat till Wundersamfundet, Nevermoors mest svåråtkomliga skola. Hon ska tävla mot hundratals andra barn i svåra, farliga prövningar. Alla har en extraordinär talang av något slag. 

Men Morrigan? Vad är hennes talang? Har hon ens någon? Om hon inte klarar prövningarna blir hon utkastad ur Nevermoor – och då kan hon inte undkomma sitt dödliga öde … [Taget från förlaget]
 
Jag har sett Nevermoor hyllats och beskrivas som den nästa Harry Potterserien. Boken har dykt upp varstans på youtube, bloggar och instagram och jag har känt mig måttligt intrresserad av den. Till slut bad jag om ett recex och hoppades på att få en helt okej och lite småmysig lässtund
 
Det finns många saker som liknar Harry Potter och utan att säga för mycket så är hon 11 år, lurar döden, får åka på hennes livs äventyr i en magisk värld och så finns det en magisk skola som väldigt mycket kretsar kring. Det finns även fler slående likheter. Till en början störde jag mig mycket på detta men efter ett tag tog själva berättelsen tag i mig och det enda jag kunde tänka på var att jag ville läsa mer. Nevermoor var en av de bästa böckerna jag läste i somras. 
 
Nevermoor en fantastisk bok och jag längtar efter nästa bok i serien. Boken beskrivs att passa för åldrarna 9 - 12 år men jag tycker den passar minst lika bra för vuxna. Gillar du Harry Potter kommer du garanterat älska Nevermoor.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0