Uppstigningens brunn

Uppstigandets brunn | Brandon Sanderson | Mistborn #2 | s.400+512 | Modernista
 
Ondskan är besegrad. Men kriget har bara börjat…
De gjorde det omöjliga: de lyckades övervinna den gudalika varelse vars brutala regim hade pågått i tusen år. Nu måste Vin – tjejen från gatugänget som blivit landets mäktigaste dimfödde – och Elend Venture, den idealistiske unge adelsmannen som är förälskad i henne, bygga upp ett nytt fungerande samhälle i askan efter imperiet.
 
De har knappt hunnit börja då tre separata arméer går till anfall. När belägringen intensifieras tycks en uråldrig legend erbjuda en glimt av hopp. Men även om den existerar, så är det ingen som vet hur man hittar Uppstigningens brunn, eller vilken sorts kraft den består en med.
 
Dödandet av Överstehärskaren visar sig ha varit den lättare delen. Att överleva i svallvågorna efter hans fall kommer att bli den verkliga utmaningen…
 
Sista riket, den första boken i serien, var fantastiskt bra och tjock. Jag överägde att läsa om Sista riket inför Uppstigandets brunn men just då orkade jag inte ta mig igenom den tegelstenen. Gissa om jag blev glad när jag upptäckte att Uppstigandets brunn inleddes med en sammanfattning av Sista riket, tackar Överstehärskaren för det!
 
Hur som helst, det tog faktiskt ett bra tag för mig att komma in i boken. En sisådär 150 sidor och ungefär en måndad. Till slut bestämde jag mig för att bara läsa för att komma igenom den. Plöjde resten av första delen på en kväll och hela nästa bok dagen efter. Så. Himla. Bra. Jag har precis avslutat Uppstigandets brunn och vet inte alls vad jag ska läsa nu. Jag vill inte läsa fantasy för inget kan klå den här just nu men jag vill inte läsa något annat heller för inget kommer vara lika bra.
 
Sanderson lyckas verkligen med att få varenda liten karaktär att verka intressant, ingen av dem kändes platt och tråkig då dem alla känns som ett mysterium man vill läsa mer om. Efter de första 150 sidorna är det konstant action, eller det händer iallafall något hela tiden utan att det blir för mycket. Jag ser verkligen fram emot nästa bok, dock hoppas jag att Mordernista väljer att publicera hela sista delen i en bok hur tjock den än är. 
 
Uppstigandets brunn är årets första fullpoängare!
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

yes äntligen fem poäng av fem

2017-06-09 @ 17:40:57
Postat av: Anonym

yes äntligen fem poäng av fem

2017-06-09 @ 17:40:57
Postat av: Amanda

Uppstigningens brunn.. väl? ;) Märkligt att de delar upp den i 2! Måste vara mer svårsålt på det sättet, tänker jag? Blir sjukt sugen på att läsa though!

Svar: Haha, ja du har helt rätt! Var helt säker på att der var uppstigandets brunn, hur?! Haha,Ja, jag tänker också så. Jag kollade även upp prisern och varje del kostar 177kr/st, vet inte hur de tänkte där.
Har du inte läst Mistborn-serien så måste du göra det! Det vill säga om du gillar Fantasy :)
Elina

2017-06-12 @ 18:28:11
URL: http://lasbulle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0