Tips på barnlitteratur?

Till hösten tar jag emot min första klass, en årskurs 1:a. Igår fick jag reda på att vårt (mitt och min vän Lisas) examensarbete publicerats på DiVa. Jag är alltså klar med 4 års studier (woooohoo) och i höst börjar allvaret. Så sjukt roligt och nervöst.
 
Men hur som helst, jag vill hitta bra högläsningsböcker som berör exempelvis döden, kompisar, utanförskap, olika familjesituationer och diverse livsfrågor. Även böcker som gestaltar karaktärerna utanför de traditionella könsmönstren men också klassiker, spännande och roliga böcker. Bra barnlitteratur helt enkelt, gärna sådana man kan diskutera lite om, men också bara bra böcker (såsom Hattjakten av Sven Norqvist, den går såklart också att diskutera men jag hoppas ni förstår vad jag menar).
 
Jag tänkte ta en dag eller flera på bibblan och rota runt och se vad jag kan hitta, men då jag tyvärr inte har tid att läsa all barnlitteratur som finns tillgänglig vill jag väldigt gärna ha era tips. 
 
Ös på med tips på bra barnlitteratur!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Fny

Jobbar som bibliotekarie - har ofta klass 1:or inne. Här är några jag brukar rekommendera!
Livet enligt Dunne av Rose Lagercrantz - kompisar, första klass, döda föräldrar, svartsjuka(hela serien om Dunne är helt underbar) likaså Sandvargen av Åsa Lind - låtsaskompisar.

Singers melodi av Vanna Rosenberg - väldigt fin om längtan.

Bella Donna av Ruth Symes - adoption, barnhemsbarn, vänskap, häxor. (vädligt uppskattad)

Roald Dahls böcker, speciellt Mathilda och SVJ.

Svar: Åh, tack för tipsen! Ska absolut spana in allihopa på bibblan. Sandvargen har jag hört mycket om men aldrig plockat upp, får bli ändring på det nu.
Elina

2017-06-28 @ 15:37:08
Postat av: Jess

Hej! Sia och Kristoffer av Andrea Vessman är sjukt bra! Young adult bok.

2017-06-29 @ 22:31:30
URL: http://nouw.com/hunnycakes

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0