Krigarens svärd

 
Krigarens Svärd | Rick Riordan | Magnus Chase #1 | s. | Bonnier Carlsen

Hemlöse Magnus Chases 16-årsdag börjar inget vidare: Han blir jagad, gör inbrott – och dör, under väldigt konstiga omständigheter. Men hans äventyr har bara börjat. Det visar sig att Magnus är son till fruktbarhetsguden Frej och hör hemma i asagudarnas paradis, det märkliga Valhall. Valhall, fullt med döda vikingar, valkyrior och allehanda hjältar, med trädet Yggdrasil i matsalen och slagsmål på schemat varje dag, liknar ingenting Magnus någonsin sett. Dessutom är hans lyxiga svit något helt annat än livet på gatan...

Men säg det som varar för evigt – inte ens livet efter detta, tydligen. Magnus inser snart att allt inte är som det ska i asagudarnas palats. Tillsammans med sina vänner måste han rymma och leta rätt på Frejs svärd. Annars väntar Ragnarök.

Riordans böcker ges ut på svenska i rasande fart, inte mig emot men ett tag hann jag knappt läsa ut den ena innan den andra kom. Det kanske inte är något negativt men jag kände mig tvungen att läsa dem så fort de kom ut för att vara redo innan nästa kom. När Krigarens svärd gavs ut var jag alltså inte supersugen på att läsa den. Gissa om jag blev glad när det visade sig att den var grymt bra och läslusten infanns sig snabbt efter andra kapitlet. 
 
Krigarens svärd är otroligt lättsam och rolig. Det är inte ofta jag känner mig så road av en bok som jag gjorde med denna. Karaktärerna är spännande och de nordiska gudarna gör inte precis saken sämre. Jag ser verkligen fram emot nästkommande del i serien om Magnus Chase.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0