Björnstad

Björnstad | Fredrik Backman | Björnstad #1 | s.473 | Piratförlaget

Vad betyder ett lag för en stad? Vad betyder en sport för en familj? Vad betyder en enda match för ett samhälle som kämpar för sin överlevnad?

Bara allt. Den betyder bara allt.

Björnstad är den första delen i en serie om en liten plats med stora drömmar. Den handlar om 15-åriga flickors odödliga vänskap och 17-åriga pojkar som spelar hockey med en hel stad på sina axlar. Men den handlar också om ett oförlåtligt brott, hur snabbt ett samhälle kan lära sig att blunda, och de fruktansvärda saker vi ibland är redo att göra för framgång.

Mitt i allt står Peter, som flyttar hem efter livet som hockeyproffs för att bygga upp sin moderklubb, och Mira, som slits mellan advokatkarriären och ett tyst liv i skogen som fru och mamma. Det är en saga om idrott och familj, och om hur långt vi är redo att gå för att skydda våra barn. (Handling tagen från förlagets hemsida)
 
Först och främst vill jag tacka Fredrik Backman för att han skrivit den här boken. Den är så himla viktig i dagens snedvridna samhälle. Björnstad handlar om så mycket mer än bara hockeyn, trots att hockeyn är allt som betyder något i Björnstad. Jag måste även erkänna att baksidetexten skärmde mig en aning "Björnstad är Fredrik Backmans allvarligaste roman hittills". Det visade det sig att "allvarligaste roman hittills" inte betydde humorfri, vilket jag antog. Det är mindre fokus på humorn i sig vilket resulterade i en helt otroligt fantastiskt extraordinär historia om samhället Björnstad. 
 
Trots att Björnstad konstant gav en ångestklump i magen vid varje lästillfälle är det en av de bästa läsupplevelser någonsin. Jag var nära till tårar flera gånger, trots det såg jag fram emot att läsa vidare för trots all ångest och nästan-tårar så kände jag mig så glad när jag läste boken. Glad för att någon skrivit denna bok. Som tjej/kvinna/dotter så tackar jag dig, Fredrik Backman, för att du skrivit denna bok. Den behövs.

Är det någon som kan få mig att både läsa om sport och tycka om det så är det Backman. Han gjorde det med fotbollen i Britt-Marie var här och nu med hockeyn i Björnstad.
 
 
 
Trackback












RSS 2.0