The Duff

The DUFF | Kody Keplinger | - | s.352 | Hachette Childrens Group
 
Seventeen-year-old Bianca Piper is cynical and loyal, and she doesn’t think she’s the prettiest of her friends by a long shot. She’s also way too smart to fall for the charms of man-slut and slimy school hottie Wesley Rush. In fact, Bianca hates him. And when he nicknames her “the Duff,” she throws her Coke in his face. 
 
Jag har läst hur många recensioner som helst om The DUFF och inte en enda av dem har vart negativ. Trots mina skyhöga förväntningar lyckades bok ändå överträffa dem. Boken sträcklästes utan problem!
 
Trots bokens månag tunga ämnen känns den otroligt lättsam och humoristisk på grund av Biancas bittra ton. Jag gillar författarens sätt att hantera och liksom normalisera Biancas sätt att fly sin ångest genom att inte göra det skamligt att ha sex trots att Bianca själv skäms. Annars ska tjejer oftast ha ett förhållande för att få ha sex utan att det ska vara skamligt och knappt ens då. Istället har Keplinger skapat en acceptans kring detta som egentligen redan borde vara självklart då man oftast beskriver killar på ett sådant sätt där inga relationskrav krävs för sex ska vara accpeterat. Kring detta anser jag verkligen att Keplinger har lyckats med en bra genusskildring. 
 
Bianca känns som en allmänt pinsam person vilket jag absolut kan relatera till. Hela DUFF(Designated, Uggly, Fat, Friend)-konceptet har vi nog alla upplevt och det alldeles för ofta. The DUFF är en helt fantastikt bra men också viktig bok känner jag. Redan nu funderar jag på en omläsning. LÄS!
 
 
 
  
 
 
The DUFF | Ari Sandel | 2015 | 1h 41 min | CBS Films
 
Efter att ha läst och älskat boken så ville jag såklart också se filmen. Tyvärr så är de enda likheterna mellan bok och film typ fem namn, betydelsen kring ordet DUFF och Biancas crush. Istället för att fokusera på Biancas flykt från sina tankar handlar filmen istället mer om sociala medier, vilket jag anser är ett stort misstag. Trots de bristande likheterna kunde jag inte hjälpa att älska filmen. Tack vare att Mae Whitman gör en supergrym Bianca kunde jag sluta störa mig på de obefintliga liknelserna. 
 
Filmen hade kunnat få fullpott men jag känner ändå att den hade kunnat bli ännu bättre om den hade hållt sig mer till originalberättelsen. Istället har man valt att göra filmen mer barnvänlig vilket ledde till att bokens handlingen tappades bort i det hela och därför lyser likheterna med sin frånvaro. Jag hatar att jag gillar filmen The DUFF så mycket när den skiljer sig så otroligt mycket från den fantastiska boken men tyvärr så måste jag säga att den mycket väl kan komma att bli en ny favoritfilm .
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elin - bokparadiset

Håller helt med i din recensione!!! Men alltså kattbenen, jag dööör så mysiga!!!!

2016-02-06 @ 20:21:10
URL: http://bokparadis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0