Kopparhandsken

Kopparhandsken | Holly Black & Cassandra Clare | Magisterium #2 | s.329 | Bonnier Carlsen
 
Call Hunts sommarlov är inte som ett sommarlov borde vara – hans pappa är övertygad om att han är ond och Calls bästa vän heter Tumult och är en rödögd jättevarg som inte precis gör succé i grannskapet. Dessutom längtar han tillbaka till trollkarlsskolan Magisterium och sina vänner. 

När Call en kväll upptäcker att hans pappa planerar att förgöra både honom och Tumult blir situationen ohållbar och för att undkomma flyr han till Magisterium. Där råder panik. Den magiska Kopparhandsken, som kan skilja en magiker från hens magi, har blivit stulen och hotar att ödelägga skolan och hela trollkarlsvärlden. Tillsammans med sina vänner Tumult, Tamara och Aaron (samt en mycket ofrivillig Jasper) ger sig Call ut på ett farligt uppdrag för att hitta handsken, men i jakten på den skyldiga väcks onda väsen till liv. Mystiken tätnar och vännerna närmar sig en allt mer obekväm sanning …
 
Först och främst vill jag uttrycka min frustration och ilska över att förlaget bytt omslagsserie. Hur får man ens lov att göra så?! Men ändå, lite cred ska förlaget ändå ha för att de givit ut första boken i samma omslagsserie som den andra (men är ändå förevigt bitter för i min bokhylla matchar de inte). 
 
Jag lämnade första boken med känslan av att den var lite väl lik Harry Potter men var ändå förväntansfull på den andra boken. Min förväntningar var inte precis höga men Kopparhandsken nådde ändå inte upp till dem. Däremot så gläder jag mig åt att det inte längre känns som om författarna skrivit en bok baserad på Harry Potter. Det nya konceptet är intressant men det är något med handlingen som tråkar ut mig, på grund av detta läste jag enbart för att boken skulle ta slut, men mot slutet vände det. Jag kommer läsa fortsättningen för att se hur det går för Callum, Alex och Tamara. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0