Den röda pyramiden

 
Den röda pyramiden | Rick Riordan | Kanekrönikan #1 | s.578 | Modernista
 
Syskonen Carter och Sadie har tvingats bo ifrån varandra i flera år men när deras enda kvarlevande förälder försvinner tvingas de samarbeta om de vill ha tillbaks honom från ondskefulla egyptiska gudar. Till deras hjälp har de en katt och en babian, de får även möta flera mäktiga varelser.
 
Boken berättas av både Carter och hans lillasyter Sadie, språket blir lite väl lättsamt ibland men det gör det också lätt att leva sig in i den och snabbt ta sig framåt. Riordan skriver om ett spännande äventyr med många humoristiska inslag. Jag kan inte låta bli att jämföra Den röda pyramiden med Rick Riordans första serie om Percy Jackson, likheterna är många men skillnaderna finns såklart också. 
 
Egyptiska gudar är verkligen inte något jag har kunskap om vilket också gör det svårt för mig att avgöra om de gudar som nämn i boken "finns på riktigt". Om jag hade varit lite mer påläst om gudarna i forna Egypten hade jag säkert uppskattat boken ännu mer. Jag gillar att läsa om gudar i allmänhet och Den röda pyramiden var inget undantag (dock gillar jag nordiska och gregiska gudar mer)! Jag väntar med spänning på att nästa del ska översättas och ges ut!
 
Betyg: 4 av 5

Kommentarer
Postat av: Klara

Jag gillade också Den röda pyramiden! Jag har inte läst så mycket om gudar innan och tyckte det var intressant att läsa om. Det är något jag vill läsa mer om i framtiden! :)

Svar: Jag gillar verkligen att läsa om Gudar, men jag föredrar grekiska och nordiska :)
Elina

2015-04-02 @ 11:00:15
URL: http://inutienbok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0