Dockskelettet

Dockskelettet | Holly Black | - | s.244 | raben&sjögren 
 
Zach, Poppy och Alice har varit bästisar så länge de kan minnas. Med sina actionfigurer leker de samma lek, om och om igen. Men en dag bestämmer sig Zachs pappa för att Zach är för gammal för deras lek och slänger alla hans figurer. Zach skäms så mycket att han slutar träffa Poppy och Alice. Men en natt får Zach besök av sina gamla vänner, Poppy säger sig vara förföljd av en levande porslinsdocka som säger sig vara skapad av benen efter en mördad flicka. Om de tre vännerna inte återlämnar dockan till flickans hem och begraver den där kommer de att vara dömda för evigt.
 
Jag har fått för mig att jag gillar Holly Black, därför ville jag även läsa Dockskelettet som verkade himla lovande! Redan efter första kapitlet började jag att tappa hoppet om boken, jag kan även avslöja att den inte blev bättre. Visst, jag tillhör inte målgruppen men det måste man väl inte för att kunna uppskatta en bok? Den beskrivs som en lite kuslig bok och när det handlar om en docka som typ kommer till liv så ser jag stor potential med läskigheterna, men vart är dem? Dockskelettet är lam rakt igenom och det enda som räddar boken något är sättet Black har skildrat vänskapen och problematiserat åldersgränsen för lekandet. 
 
Trots att jag inte alls uppskattade boken så har jag inte gett upp hoppet om Holly Black, jag gillade både Spiderwick (dock inte Bortom Spiderwick) och Järnprovet (trots sina uppenbara likheter med Harry Potter)!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0