I ljusets makt

 I ljusets makt | Leigh Bardugo | Grisha #1 | s.304 | Gilla böcker
 
Alina sticker inte ut ur mängden, hon är inte bra på någonting och är inte speciellt vacker. Hon är bara en av alla de fattiga och föräldrarlösa i landet Ravka. Hon har alltid befunnit sig i närheten av hennes bästa vän Mal men när de blir attackerade under resa förändras Alinas liv. Hon förs till Grisha, magigernas elit för att påbörja sin träning i hopp om att rädda landet från mörkret. 
 
Ingenstans har jag kunnat läsa en negativ recension om Grisha-triologin vilket såklart har gjort mina förväntningar superhöga. Boken är till en början seg men det är behövligt då det är så mycket nya namn på människor, platser och magirelaterade saker. Boken blir mer och mer spännande desto längre man kommer in i den men ändå är den inte späckad med action. Det märks att det är första delen av en serie, den hade gärna fått vara längre för att få in mer action. Jag ser minst sagt framemot nästa del som förhoppningsvis är mer fartfylld!
 
Maktsystemet som Bardugo byggt upp är otroligt intressant och att färgen på keftan representerar hur stark ens magiskakraft är gillar jag. Jag hade gärna velat läsa mer om de olika magiska krafterna men det hinns nog med i någon av de två andra delarna. I ljusets makt är en av de bästa fantasyböckerna jag läst i år och jag ser oerhört mycket framemot nästa del! 
 
Betyg: 4 av 5

Kommentarer
Postat av: Elin - Bokparadiset

Åh så roligt att du gillade den!

2015-04-20 @ 11:54:16
URL: http://bokparadis.blogg.se
Postat av: Elvira

Den här verkar så bra! Roligt att den föll dig i smaken :)

Svar: Den är riktigt bra, fast det är synd att de inte behöll orginalomslagen tycker jag
Elina

2015-04-20 @ 19:33:26
URL: http://mylifestylebyelvira.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0