Världens viktigaste kyss

 
Världens viktigaste kyss | David Levithan | - | s. | Gilla böcker
 
Innan jag började läsa boken visste jag att den blivit hyllad på många bokbloggar, men mer än så visste jag inte om den. Det är ju David Levithan och han brukar kunna leverera, vilket han gjorde i denna bok, mer än någonsin. Världens viktigaste kyss är fantastisk och så otroligt viktig!
 
Det första som förvånade mig var språket. Först trodde jag att det var en typ av prolog då berättarrösten var så ovanlig. Men det visade sig att det var den berättarrösten i hela boken. Först var det lite svårläst men sedan vänjer mig sig och jag kan inte komma på ett bättre sätt att berätta den här boken. De som berättar boken är män som tidigare dött i aids. Språket är gudomligt och jag antar att det är ännu bättre på engelska, alltså översättaren har gjort ett superbra jobb, men jag antar att det är ännu bättre på orginalspråk. Jag brukar inte skriva ner citat och så, men jag vill citera hela boken, den är så vacker!
 
"Tvivel är en risk som är värd att ta för att bli lycklig" (s. 48).
 
Den här boken känns så otroligt viktig, vi får en liten inblick i hur svårt det kan vara att bli accepterad som homosexuell och hur mycket en kyss kan provocera dessa trångsynta människor. Det är oundvikligt att inte jämföra boken med Torka aldrig tårar utan handskar, men i Världens viktigaste kyss så slipper vi alla hemska dödsfall. Förutom de döda i berättarrösten då, vi slipper uppleva själva dödsfallet i boken. Det är en mildare version av TATUH men nästan lika stark.
 
Boken är inte actionfylld och rätt långdragen, men ändå så bra. Det är en sån där bok som det inte behöver hända så mycket i för händelserna är så betydelsefulla i sig. Läs den bara.
 
Betyg: 4,5 av 5

Kommentarer
Postat av: Nilmas Bokhylla

Jag är supernyfiken på den boken men vet inte om jag ska läsa den på svenska eller engelska. Får fundera lite till på den saken!

Svar: Jag tror att den ska läsaa på engelska :)
Elina

2014-11-03 @ 11:52:35
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com
Postat av: Carro

Den här kommer jag också att läsa framöver! :)

Svar: Det gör du heeelt rätt i :)
Elina

2014-11-03 @ 13:07:43
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0