Det röda trädet

Titel: Det röda trädet
Författare: Shaun Tan
Förlag: Kabusa böcker, tack för boken!
Språk: Svenska
Sidor: 36
Serie: -

Handling (från baksidan):
Ibland börjar dagen utan någonting att se fram emot

Tankar:
Boken handlar alltså om hur det är att vakna upp till en dag när man inte har något att se fram emot. En sådan där dag när man bara vill ligga i sängen och dra täcket över huvudet medan man hoppas på att sova bort dagen. Men istället kommer alla bekymmer och man är fast i sig själv. En sådan typ av bok är det. Den är så fantastisk.

Efter att ha läst två böcker av Tan innan var förväntningar på denna skyhöga. Men boken kändes inte alls som de tidigare, förhoppningarna säntes. Men så öppnade jag boken och fastnade.

Det finns inte mycket text i boken, som vanligt behövs det inte då bilder talar för sig själva. De få orden som står fångade mig direkt och jag tror att alla känner igen sig i denna berättelse.

I de andra böckerna (Sommarregler och berättelser från yttre förorten) av Shaun Tan  har det varit bilderna som varit de mest tilltalande. I den här boken är det texten jag fastnar för, självklart de fantastiska bilderna också men framför allt texten. En annan sak jag älskar är att själva kvalitén på boken (pappret, materialet). Den känns så rejält. 

Favoritbilden! Jag vill ha tavlor med bilder gjorde av Shaun Tan i hela lägenheten.
 
Det här är en sådan där bok som när man läst ut den tänker: den här boken förstår mig. Ni vet som när man hittar en låt och känner igen sig i den, så är det, fast med en bok. Den ger en sådan mäktig känsla!
 
Betyg: 5 av 5

Kommentarer
Postat av: Therése

Låter som en bok jag borde titta i. Läste precis sommarreglwr och bilderna är ju helt sagolika!

Svar: Ja det tycker jag verkligen att du ska! Så himla underbar!
Elina

2014-03-05 @ 13:58:01
URL: http://kattugglan.blogspot.se
Postat av: Lovisa - IReadNSee

Åh, detta är helt klart min favorit av Tans böcker och "ingen förstår" bilden är är så otroligt fin! Älskar den! Man kan ju bara sitta och kolla på bilderna i en evighet!

Svar: Så himla underbar!
Elina

2014-03-07 @ 14:23:31
URL: http://ireadnsee.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0