Stjärnmärkt

Titel: Stjärnmärkt
Författare: Jessica Spotswood
Förlag: raben&sjögren, tack för boken!
Språk: Svenska
Sidor: 362
Serie: Systrarna Cahill #2
 
Denna recension kan innehållaspoilers om du inte läst tidigare delar!

Handling
(från förlaget):
Stjärnmärkt tar oss tillbaka till ett alternativt New England i slutet av 1800-talet - en värld befolkad av häxor, tyngd av brödraskapets förtryck och en ödestyngd profetia.

Cate har gått med i systraskapet, en hemlig sammanslutning av häxor. Där axlar hon motvilligt den tunga bördan av att vara den utvalda, den häxa som en gammal profetia pekat ut som den som ska leda kampen mot brödraskapets tyranni och få till stånd en ny magisk tidsålder.

Men även inom systraskapet härskar intrigerna. Lojaliteter och tidigare allianser prövas, svek och faror lurar bakom varje hörn och systrarnas mod, kärlek och vilja att beskydda de man älskar testas till max.

Tankar:
Det var ett tag sedan jag läste första delen (som jag inte trodde att jag alls skulle gilla, vlket jag absolut gjorde) så till en början var det lite svårt att hänga med. Men författaren påminner om vad som hänt tidigare utan att det blir jobbigt vilket underlättade läsningen.

Det tar ett litet tag innan själva boken drar igång, men även om den är något seg i början så är den inte dålig. Författaren bygger upp förväntningarna sakta men säkert. Det är mycket att ta in till en början så den sega farten fngerar utmärkt. Jag älskar att läsa om tiden de lever i,1800-talets slut. Något jag har svårt för är att lista ut vilka av karaktärerna man kan lita på, de är så många och en stor del verar vara lömska. De är svårt att komma ihåg vem som är vem ibland och speciellt när de heter så lika som till exempel Maura och Maud. Men jag blandar inte ihop dem så ofta, men det händer.

Förra boken slutade med att Cate åkte iväg till Systrarna och lämnade sina egna hemma, vilket gav sug efter nästa bok. Men det här slutet mina vänner, slår det förra med hästlängder! Cliffhangern! Gaah! Det borde vara olagligt (inte riktigt men nästan) att göra slut som detta! Jag vill vara kvar i Cates förtrollande och hemska värld ett tag till så jag vet hur det går.

Jag gillar Cates karaktär, hon är inte precis mesig men hon velar och vem skulle inte göra det i hennes situation och hon visar stor oro över hennes systrar. Favoritkarakärern är helt klart Tess, den yngsta av systrarna Cahill men kanske också den modigaste och starkaste. Men något jag inte förstå är hur de kan umgås med Maura, mellan systerna, jag känner absolut noll empati för henne. Det är obegripligt hur man kan stå ut med en sådan människa även om hon är ens syster! Några andra jag inte gillar är såklart brödraskapet, må de brinna i helvetet (åtminstonde på bål).

Omslaget på boken är något jag verkligen uppskattar då det passar så otroligt bra ihop med den första boken. Jag hoppas verkligen att omslagsserien fortsätter att matcha!
 
Stjärnmärkt är en förtrollande bok som jag rekommenderar till de som vill läsa ha spännaning, magi och häxor. Jag ser verkligen fram emot nästa bok!
 
Betyg: 4 av 5

Kommentarer
Postat av: Anna

Svar: De var riktigt goda! Gillar du inte apelsinchoklad? Det som är så himla gott! :)

Svar: Alltså besvikelsen när man blir glad av att se att man har choklad hemma, äter och märker alldeles för sent att det är apelsinchoklad!
Elina

2014-02-04 @ 20:34:51
URL: http://bookshelf.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0