Det handlar om dig

Titel: Det handlar om dig
Författare: Sandra Beijer
Förlag: raben&sjögren, tack för boken!
Språk: Svenska
Sidor:  198
Serie: -

Handling (från förlaget):
Jag är femton år, sju månader och tre dagar första gången vi träffas. Jag står i ett vardagsrum hemma hos någon som heter Erik. Du sitter med en ölburk i knät framför ett svart piano. Du är femton år, med konkav bröstkorg och blanka ögon efter den senaste burken du tömt och kastat mellan stolsbenen. Jag känner dig inte men senare, när vi står i kön till badrummet, ringer din mobiltelefon och du svarar på ryska. Fyra timmar senare följer du mig hem.
 
Efter ett möte på en fest under en sommarnatt är ingenting längre detsamma. Plötsligt handlar varje fredagsnatt, varenda mörkt dansgolv och varje stulen folköl om honom. Om de tre födelsemärkena över hans kind, om ryska meningar på en parkbänk och om exploderande sms som aldrig besvaras. Om han bara kunde titta lite till, höra av sig lite oftare, komma lite närmare. Om han bara kunde se, om så bara för ett enda ögonblick, att allt handlar om honom.
 
Tankar:
Mina förväntningar på boken var minst sagt skyhöga. Jag har läst Sandra Beijers blogg Niotillfem till och från under fyra år nu. Hennes sätt att skriva är fantastiskt och då är det "bara" på hennes blogg. De främsta förväntningar låg på själva språket i boken, självklart så överträffade de förväntningarna. Men det var inte bara språket som var slående utan också handlingen!
 
Språket är det första man lägger märke till så fort man börjar läsa, det är otroligt! Beijer bygger upp boken riktigt bra även om hon aldrig nämner huvudpersonens namn en enda gång. "Han" nämns inte heller vid namn. Även om två personer är namnlösa så flyter boken på riktigt bra, att de inte har några namn gör ingenting.
  
Det handlar om dig är en sträckläsningsbok som jag läste ut på en gång. Det var meningen att jag skulle åka och träna men jag stannade hemma och läste istället, det var det värt. 
 
På baksidan står det att boken handlar om den första kärleken, Sandra Beijer har verkligen lyckats att fånga in alla känslor. Man lever sig in med huvudpersonen och man får fjärilar i magen men också magvärk.
 
En klockren bok som kommer läsas om och om igen. Den är helt fantastisk och går inte att lägga ifrån sig. Vill du ha en kärleksbok som känns ända in i hjärtat så är det här boken du ska läsa.
 
Betyg: 5 av 5
 
 

Kommentarer
Postat av: Carro

Den ligger här hemma och väntar så kommer absolut att hugga in på den strax! :)

Svar: Ja det tycket jag verkligen att du ska! Du lyxade ju till det med en signerad bok dessutom, helt rätt! :)
Elina

2014-04-14 @ 12:06:32
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se
Postat av: Lena

Lade en reservation på boken så fort jag såg att de hade satt till den, så hoppas biblioteket får in den snart (helst nu nu) så jag kan läsa den. Jag har också höga förväntningar efter att ha läst Sandras blogg i några år.

Svar: Boken är underbar! :)
Elina

2014-04-14 @ 15:29:29
URL: http://lenacee.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0