Rekviem

Titel: Rekviem
Författare: Lauren Oliver
Förlag: Bonnier Carlsen, tack för boken!
Språk: Svenska
Sidor: 398
Serie: Delirium #3 (sista i triologin)
 
Handling (från baksidan):
Kärlek är en sjukdom. Efter attentatet i New York har Lena och hennes vänner i vildmarken i motståndsrörelsen åter flytt till Vildmarken. Men uppror har blossat upp över hela landet och det går inte lngre att gömma sig. Regeringsstyrkor försöker förgöra motståndarrörelsen en gång för alla. 
 
Kärlek är ett brott. Lenas barndomsvän Hanna lever ett skyddat liv bakom murarna i Portland. De var en gång bästa vänner men lever nu i helt skilda världar. Hana har genomgått behandlingen mot Deliria och ska gifta sig med stadens mäktigaste man. Hennes liv borde inte kunna bli bättre, men under den perfekta ytan vilar en fruktansvärd hemlighet.
 
Regeringen kontrollerar allt.
Samtidigt för Lenas kamp henne allt närmare Portland, platsen där allting börjadae. Något stort är på gång och motståndarrörelsen har ett viktigt uppdrag. Någonting som kan förändra framtiden för dem alla.
 
Skulle du ge upp eller kämpa emot?
 
Tankar:
I Rekviem får vi återse Hanna en hel del, varannat kapitel handlar nämligen om henne. Medan Lena och resten av de ogiltiga kämpar med att få igång ett uppror så ska Hanna snart gifta sig med den avlidna presidentens son. Självklart så märker hon att inte allt står rätt till. 
 
Både Delirium och Pandemonium har varit sträckläsningsböcker, Rekviem var inte något undantag. Spänningen och nyfikenheten om hur det kommer sluta gör det (som vanligt) omöjligt att lägga ifrån sig boken. 
En sak jag blev besviken på var triangledramat, hittils har det inte riktigt funnits vilket gjort mig glad. Men nu kom det och visst var det en drivande faktor men jag hade gärna varit utan den. Även om det var något jag inte gillade så måste jag ändå ge boken 5 av 5, det går inte att göra något annat. 
 
Oliver fortsätter att skildra miljöer och beskriva personer på ett sätt som gör det så lätt att själv skapa bilder om hur det ser ut. Det känns ofta som om det är jag själv som upplever det. När Lena gör sina okloka val så vill jag bara ta tag i hennes axlar och ruska om medan jag skriker till henne att skärpa sig!
 
Delirium är helt klart en av mina favoritserie och nu är den slut. Appråpå slut så vet jag inte vad jag ska tycka om slutet på boken och hela serien, det kändes inte riktigt tillräckligt. För få detaljer och boken hade lätt kunnat vara flera sidor till. MER DETALJER OM ALLT, TACK!  Jag har fortfarande för många frågor! 
 
Betyg: 5 av 5 
 
 

Kommentarer
Postat av: 23 minuter

Gillade också att man fick läsa lite mer ur Hannas perspektiv! Det var helt klart en spännande bok men det otillräckliga slutet gjorde tyvärr mig så himla besviken.

Svar: Jag håller med dig! Det kändes för öppet tycker jag.
Elina

2013-10-28 @ 18:53:55
URL: http://tjugotremin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0