Jag är ju så jävla easy going

Titel: Jag är ju så jävla easy going
Författare: Jenny Jägerfeld
Förlag: Gilla böcker, tack så mycket för boken!
Språk: Svenska
Sidor: 256
Serie: -
Betyg: 3,5 av 5
 
Handling och tankar: 
Boken handlar om Joanna, hon har ADHD, hennes familj är fattig och ingen fattar någonting. Joanna försöker att skaffa pengar så gott det går för att kunna ge familjen mat. En dag berättar Joannas mamma något som får henne att ta till drastiska åtgärder för att få mer pengar, men konsekvenserna det ger hade hon inte räknat med. Mitt i allt detta kaos så finns även Audrey. Audrey som inte ens verkar så trevlig. 
 
Boken handlar som sagt om Joanna, i början tror jag att det handlar om två olika personer. Man får reda på att det är från en tjejs synvinkel man upplever boken, men i nästa kapitel står det att den personen gillar en tjej. Jag tror automatiskt att det andra kapitlet ses ut en killes synvinkel. Det visar sig snabbt att jag tänkte fel och det är inte okej gjort, men jag läser mest böcker om kärlek mellan en tjej och en (eller velandes mellan två) kille. Är det för att det finns för lite böcker om bi/homosexuella par? Iallafall så var jag inställd på att det skulle vara om en tjej och en kille, vilket jag skämdes över när jag väl förstått att inte inte alls var så. 
    Boken är skriven med ett ungdomligt språk med mycket svordomar, oftast brukar det bli så pinsamt när författaren försöker vara "down with the kids". Jägerfeld lyckas verkligen med att få till språket och framför allt svordomarna.
   Boken har ett lugnt tempo till en början, precis som jag upplevde det i Här ligger jag och blöder, men det är något som gör att man vill läsa vidare, inte för att komma vidare utan för att veta vad som kommer hända. När de första hundra sidorna är avklarade tar boken fart, Joanna tar beslut som fick mig att få ångest, VARFÖR skriker jag tyst i huvudet åt henne. Då kan man bara inte sluta läsa, allt man vill är att allt ska lösa sig =  få bort ångestklumpen. 
   Formatet på boken är flexband, har aldrig läst en sån bok förr. Men gud va skönt det var! Nästan samma stolek som pocket men inte lika lätt att bryta ryggen! Mer flexband åt folket! 
 
Hål i huvudet var typ okej, Här ligger jag och blöder gillade jag, Jag är så ju så jävla easy going är helt klar Jenny Jägerfleds bästa bok hitils! 
 

Kommentarer
Postat av: Carro

Den här kommer jag också att läsa! :)

Svar: Riktigt bra ungdomsbok! :)
Elina

2013-10-07 @ 21:37:41
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se
Postat av: Nilmas Bokhylla

Är väldigt nyfiken på denna!

Svar: Läs den! :)
Elina

2013-10-08 @ 12:40:38
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0