Hemlös

Titel: Hemlös
Språk: Svenska
Författare: Gail Carriger
Förlag: Styxx Fantasy, tack!
Rec-ex: Ja
Betyg: 5 av 5
Serie: Parasollprotektoratet #3
 
Handling och tankar:
Efter en attack bestående av nyckelpigor bestämmer sig Alexia för att det är dags att resa iväg, med sig har hon Madame LeFoux och Floote. Det sägs att tempelriddarna har mer kundskap om övermänniskor än någon annan och med det beger sig Alexia till Italien i hopp om att kunna bevisa hur fel hennes make har. Men först blir det ett stopp i Frankrike där de stöter på några av Madame LeFoux bekanta som visar sig vara en professor och en urmakare. Den ena märkligare än den andra.

Efter (ännu) ett mordförsök bestämmer sig herrskapet att det är dags att fortsätta sin resa mot Italien. Men den visar sig vara allt annat än lugn och stillsam, att man inte ska hinna avnjuta en kopp te i lugn och ro!
 Medan Alexia & Co är ute på äventyr har Proffesor Lyall fullt upp med ROF och flocken, eftersom Lord Maccon inte är i tillstånd att ta hand om nästintill något alls.

Det skulle vart en bra idé att läst de två första böckerna i serien  innan jag läste Hemlös, ibland fick jag stanna upp och tänka till lite. Men den här serien är verkligen fantastsik, sättet den är skriven på och karaktärerna. Min favoritkaraktär står mellan Floote och Lord Maccon.
Att Alexia kan hålla sig så lugn i alla situationer förstår jag inte, men det är väll ändå en av de saker som gör boken så märkvärdig. En annan sak jag gillar är att bokserien inte behöver något slags triangeldrama där Alexia står och väljer mellan två killar, något sånt behövs inte i den här serien.
Det som är dåligt är att böckerna tar slut lika fort varenda gång.

När en ny maskin/manick ska förklaras hurden fungerar, oftast med hjälp av Madame LeFoux. Så känns det knappt som om det är någon idé att försöka förstå. Det går verkligen inte.

Även om jag kan tycka att Hemlös är den segaste boken hittils i serien så ger jag den ändå 5 av 5. Jag fastnar verkligen i Gail Carrigers 1800-tal. Det enda jag vill göra om dagarna och nätterna är att läsa, läsa, läsa! Det kan vara en av orsakerna till att böckerna tar slut så fort.

Det enda som jag kan komma på som var en besvikelse med boken var att den inte avslutades med en lika stor twist som förra boken. Men kanske lika bra det så man inte sliter hår och naglar i väntan på nästa. Fast jag ser verkligen fram emot nästa bok.


Kommentarer
Postat av: Nilmas Bokhylla

Åå nu vill jag ju läsa den lite extra ;)

2013-05-29 @ 20:38:25
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0