Glastronen

Glastronen | Sarah. J. Maas | Glastronen #1 | s.400 | Modernista

I kungadömet Adarlan – där magi och gamla seder förbjudits, och där härskaren styr med järnhand – kallas landets främsta lönnmördare, 18-åriga Celaena Sardothien, till rikets vackra, skimrande glasslott.

Hon reser dit, inte för att mörda kungen, utan för att vinna sin frihet. Om Celaena besegrar tjugotre motståndare i en tävling – mördare, tjuvar och soldater – blir hon frigiven från fängelset och kommer att få tjäna som kungens kämpe.

Kronprinsen, Dorian Havilliard, kommer att utmana henne. Kaptenen för livgardet, Chaol Västfall, kommer att träna henne. Och båda kommer att försöka vinna hennes hjärta. Men något ondskefullt ruvar i glasslottet, något som är där i syfte att döda.

Celaenas kamp för sin frihet övergår till en kamp för överlevnad, till ett desperat försök att förgöra de mörka krafterna innan de utplånar hela hennes värld.
 
Ingen kan ha undgått hypen kring denna serie. Den har varit överallt och jag har inte sett ett enda negativt ord om den. Jag hade länge funderat på att läsa serien på engelska och har hållit i den flera gånger på SF-bokhandeln, men ändå inte köpt den. Framsidan har skrämt mig, den ser så high fantasyaktig ut, vilket inte har lockat mig. När Glastronen äntligen gavs ut på svenska så kände jag att det var dags för mig att se om den var värdig hypen. DET ÄR DEN!
 
Jag läste Glastronen en bit in i min lässvacka, trots det tappade jag aldrig suget att läsa den. Det som gör mig orolig är att nästa del varken finns med i Modernistas sommar- eller höstutgivning. Frågan nu är om jag ska köpa hem serien på engelska eller behöva uppleva den eviga väntan på att nästa bok ska översättas. 
 
Glastronen har en grym huvudkaraktär, Celaena, en tjej som föredrar att slåss med dolkar (för en gångs skull så är det inte en tjej med pilbåge), och såklart en början på ett triangeldrama. Det som är det jobbigaste med triangeldramat är inte att det är... utan att jag inte vet vem jag "hejar" på! Det finns inte en enda sak jag skulle vilja ändra på i boken, den har allt! 
 
Jag begär att Modernista ger ut andra delen i serien NU!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elvira

Men å vad skönt att höra efter att ha läst en massa rätt så negativa reccar på sista tiden :') ska nog snart försöka läsa den, tror mina förväntningar är passligt höga nu :)

2016-05-13 @ 23:07:44
URL: http://mylifestylebyelvira.blogspot.com
Postat av: Tina

Jag hade inte tänkt läsa den här egentligen, men jag älskade den! Har köpt hem hela serien och längtar verkligen efter att fortsätta med den :)

2016-05-14 @ 11:29:46
URL: http://tinaelisabeth.blogg.se
Postat av: amanda

åh! det låter riktigt bra och som ett toppentips att ge bort till min syster när hon fyller år! vi älskade båda graceling-serien och den här kändes lite som den första - graceling (eller de utvalda - tankeläsaren) som vi båda tyckte var SÅ BRA! så förväntningarna på denna känns nu höga :)

2016-05-15 @ 00:57:25
URL: http://lasbulle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0