Andras döttrar

Andras Döttrar | Amy Gentry | - | s.262 | Albert Bonnier Förlag 
 
När Julie är tretton år blir hon bortförd och kidnappad från sitt hem. Familjen blir djupt skakad men lyckas ändå behålla hoppet om att Julie en dag ska komma tillbaka. Plötsligt en kväll många år senare ringer det på dörren och en ung kvinna som presenterar sig som Julie stiger på. Den försvunna flickan är mirakulöst nog tillbaka igen och familjens lycka vet inga gränser, men snart börjar Julies mamma Anna mot sin vilja att tvivla på om flickan verkligen är deras försvunna dotter. Hon försöker att förtränga sina känslor men det går inte och när hon blir kontaktad av en privatdetektiv som intresserat sig för ärendet börjar ett smärtsamt sökande efter sanningen om den flicka hon hoppas är hennes försvunna dotter.
 
På bokens baksida står det att Andras döttrar är en psykologisk thriller liknande Gone Girl och Kvinnan på tåget, vilket ju låter otroligt lovande (om man bortser från att den sista nämnda var otroligt seg). Hur som helst tog det inte lång tid för Andras döttrar att ta fart och fängsla läsaren.
 
Jag vill så gärna ge Andras döttrar en fyra i betyg men efter att en möjlig teori presenterades hoppades jag på något oväntat i stil med Gone Girl. När den möjliga twisten aldrig infann sig fick jag som läsare istället ett förutsägbart och mjäkigt slut. Denna bok förtjänade ett värdigare slut. Författaren har inspirerats av en verklig händelse när hon skrev Andras döttrar, men att man inspireras av något betyder ju inte att man berättar till punkt och pricka hur något gick till. Det jag vill få fram är att om man vill använda inspirationsdelen som en ursäkt till det fantasilösa slutet så fungerar det inte som ursäkt.
 
Andras döttrar var riktigt bra och hade STOR potential att bli ännu bättre. Till en början hade boken allt en thriller ska ha, det jag saknade något mind blowing istället för något väntat.
 
 

Kommentarer
Postat av: Hemma Hos Felicia

Ja!! Den vill jag läsa! :D

Svar: Gör det! :)
Elina

2017-07-25 @ 09:21:33
URL: http://feliciahblogg.webblogg.se/
Postat av: Elinasbokliv

åååhhh, men jag som var så sugen på denna! :( Tyckte att den lät så bra på baksidan! Tråkigt att höra att den hade ett dåligt slut..

Svar: Jag är väldigt kräsen när det kommer till slut och vill att de ska vara på ett visst sätt. Det är ju en smaksak. Är du sugen på att läsa boken så läs den, jag plöjde typ hela boken i ett svep och den var riktigt bra fram till slutet.
Elina

2017-07-25 @ 18:49:23
URL: http://https://elinasbokliv.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0