Dödens port

Dödens port | Rick Riordan | Olympens hjältar #4 | s.546 | Bonnier Carlsen
 
Gaia har öppnat dödens portar och nu väller monster från antikens dödsrike ut över jorden. Percy Jackson och Annabeth är instängda i underjorden och måste möta Tartaros alla fasor på egen hand. De andra halvgudarna Jason, Piper, Hazel, Leo, Frank och Nico utkämpar ett tvåfrontskrig: På ena sidan Gaias monster, på andra sidan deras före detta vänner i den stridslystna romerska armén. 
I en tempelruin i Grekland reser sig Dödens port. Att stänga den kommer att kräva alla deras krafter. Och mer ändå. 


Helt ärligt så tog det emot lite att börja läsa Dödens port, det känns som om Riordan har fått slut på nya ideér och börjat upprepa sig. Man kan redan i förväg lista ut vad som kommer hända, ett monster attackerar, en halvgud ställs på prov och vinner mot monstret, repeat. Jag är ändå glad att jag tog mig igenom boken, för när jag väl läste så ville jag inte lägga ifrån mig den för trots klagomålen ovan så kom det något oväntat då och då. 

Jag väntar spänt på sista boken då det finns så mycket som måste klaras upp. Trots att största delen av Dödens port känns som en upprepning av de föregående böckerna i serien så är det mycket som jag inte kan lista vad som kommer hända i sista boken. 

Gillar man Percy Jacksson så bör man verkligen plocka upp Olympens hjältar, men man måste verkligen vara på rätt humör för att uppskatta den till fullo.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0