Bränd Himmel

Bränd himmel | Gilly MacMillan | - | s.464 | Modernista 


Under en söndagsutflykt i Leigh Woods strax utanför Bristol låter Rachel Jenner sin åttaårige son springa i förväg. Ben är utom synhåll bara en kort stund. Sen är han borta – och Rachel befinner sig mitt i varje förälders värsta mardröm.


I media slår försvinnandet ner som en bomb. Några ödesdigra handlingar får både pressen och allmänheten att vända sig mot Rachel. Och samtidigt visar det sig att Rachels syster bär på fruktansvärda hemligheter.

Kriminalkommissarie James Clemo och hans kollega Emma Zhang arbetar intensivt med det prestigefyllda fallet. Men när ledtrådar slutar i återvändsgränder och lögner kommer fram i ljuset blir läget allt mer desperat – för alla inblandade.

Rachel är pressad till bristningsgränsen av sorgen och den förkrossande oron över sin son, av trycket från polisutredningen och den hårt dömande allmänheten. Vem kan hon egentligen lita på? Och vem kan lita på henne?

I somras fick jag hem Bränd himmel utan att ha bett om den (sådant är alltid lika trevligt), men kände inte att jag hade tid att läsa den då och sen kom andra böcker i mellan. I mars tog jag äntligen upp boken oh undrar nu varför jag inte läst den tidigare. Jag var fast från sida ett. 

Man får läsa från mamma Rachels perspektiv och från kommisarie James, detta medförde ny information konstant vilket gjorde boken till en riktig bladvändare. Inte blev den sämre av alla twister som tillkommer. 

Bränd himmel har jämförts med Gone Girl, jag förstår jämförelsen till viss del. Det är inte själva handlingen som gör sig påmind utan själva mörkret. Jag klassar dem båda som thrillerdeckare, vilket är en genreblandning jag gärna vill utforska mer. 


Jag vill läsa mer av MacMillan!

 
 
 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0