Hemma

Hemma | Carson Ellis | - | s.36 | Natur och Kultur
 
Ett hem kan se ut på många sätt. Det kan vara en lägenhet mitt i hjärtat av en storstad, ett skepp på havet eller en hemlig underjordisk håla under jord. Ett hem kan till och med vara i en gammal sko! Vad är egentligen ett  hem, och vad är hemma för dig?

I en bildvärld som är lågmäld, humoristisk - ibland smått surrealistisk - får vi följa med till vitt skilda platser, som alla är någons hem.
 
Jag fick hem boken Hemma helt oväntat från Natur och Kultur, och har aldrig tidigare hört talas om boken. Så fort jag såg framsidan med dess bronsfärgade titel fick jag genast upp förhoppingarna om boken. Jagbörjade bläddra i boken och konstaterade snabbt att boken måste läsas och tittas i på direkten, jag släppte allt jag gjorde och läste den fantastiska boken. 
 
Hemma förklarar att hem ser olika ut beroende på vem som bor där. Visst, några sidor kan anses lite väl stereotypiska men jag väljer faktiskt att bortse från det då många olika etniciteter förekommer i boken utan att skildra dessa på ett fördomsfullt sätt. 
 
Bilderna. BILDERNA! Eller ska jag säga illustrationerna? Hur som helst så är illustrationerna helt otroliga. De är så himla fina! Den här bilden vill jag ha som en stor tavla (favoritbilden):
 
 Förutom de fantastiska bilderna och budskapet skulle boken fungera som ett toppen material i skolans yngre åldrar för att diskutera vad är hem är och innebär. Man skulle kunna göra ett helt tema utifrån den här boken. När jag gått klart min utbildning (nästa år) och fått min första klass, ska absolut den här boken få en plats i mitt klassrum!
 
Vill ni se fina bilder med fint budskap, läs då Hemma!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0