Änglafall

Änglafall | Susan Ee | Penryn & tidernas slut #1 | s.272 | Modernista
 

Sex veckor har gått sedan undergångens änglar nedsteg för att utplåna den moderna världen som vi känner den.

Brutala gatugäng regerar på dagarna, rädsla och vidskepelse styr på nätterna. När krigaränglar för bort en hjälplös liten flicka tänker Penryn, hennes sjuttonåriga syster, göra allt för att få henne tillbaka. Allt, inklusive att slå sig ihop med Raffe, en skadad fiendeängel.

Penryn och Raffe reser genom ett mörkt och förvridet Norra Kalifornien mot änglarnas högborg i San Francisco, där Penryn kommer att riskera allt för att rädda sin syster – och där Raffe måste förlita sig på sina största fienders nåd för att ha en chans att bli hel igen.

Jag har hört oerhört blandad kritik om Änglafall, många som klagar på kannibalism men det är inget som stör mig. Eller alltså, vore det i verkligeheten så skulle det ha stört mig enormt men inte det som utspelar sig i Änglafall. Hur som helst så har jag länge velat läsa boken och när Modernista gav ut den svenska översättningen fanns det ingen ursäkt längre till att inte göra det. 

 
Under tiden som jag läste boken så la jag mig inte ifrån den i onödan, den följde med mig både när jag lagade mat och "tittade" på TV. Tyvärr lämpade sig inte boken för duschbesök. Änglafall är spännande, har starka karaktärer och intressant koncept. Karaktären jag fastnade mest för, eller ansåg vara mest intressant var Penryns mamma med hennes sjukdom. 
 
Det finns många skumma och mystiska typer i Änglafall som man får veta alldeles för lite om. Jag hoppas att man får mer information om dem i uppföljaren. Och om hur det går för Penryn och resten av mäsnkligheten. Och om hur det går för änglarna. Och om Raffe! Och mer om varför världen ser ut som den gör. 
 
Jag gillar helt klart Änglafall och tänker garanterat läsa uppföljarna, något annat jag gillar är bokens omslag som känns lite gummiaktigt (som mina HP-böcker)!  
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0