Katherine teorin

Katherine teorin | John Green | - | s.304 | Bonnier Carlsen
 
Colin är lite av vad vi skulle kalla ett underbarn med en besatthet för anagram. Han är inte nöjd med vad han åstakommit i livet, samtidigt lider han av ett bruset hjärta då han blivit dumpad av Katherine XIX. Colin har vart tillsammans med 18 olika Katherineor och blivit dumpad av 19, nu försöker han förutspå hur länge hans nästa förhållande kommer vara. 
Colins enda vän Hassan drar med honom på en roadtrip för att glömma den nittonde Katherine.
 
Jag börjar se ett mönster i Greens böcker, road trips förekommer i de flesta och det handlar vanligtvis om en kille som är olyckligt kär. Katherine-teorin bryter inte mönstret, som tur är gillar jag Greens böcker ändå. Men jag tror aldrig att han kommer överträffa Förr eller senare exploderar jag. Det finns nackdelar med att ge ut sådana succér, men om han inte skrivit den boken hade jag nog gett upp hoppet om Green för länge sedan. 
 
Det finns många fotnoter som förtydligar ord eller meningar, det kan vara användbart men det känns ändå lite jobbigt att behöva avbryta texten mitt i för att läsa en fotnot. Detta påminner även om den matematiska kurslitteraturen jag läst under hösten och det är något jag helst inte gör igen. Colin är en flitig användare av funktioner och dessa försöker jag knappt förstå, jag orkade inte ens läsa alla förklaringar om dem. Men även om boken innehåller en hel del matematiska tankar från Colin så är det en lättläst feelgood med något trasiga karaktärer med humor som lättar upp stämningen.
 
Betyg: 3,5 av 5

Kommentarer
Postat av: Lena

Den där har jag lust att läsa.

Svar: Ja det är riktigt trevlig läsning! :)
Elina

2015-01-29 @ 18:48:37
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0