Julklapstjuven

Julklappstjuven | Anna Jansson & Mimmi Tollerup | Emil Wern #12 | s.81 | raben&sjögren
 
Det är bara några dagar kvar till julafton och Emil Wern längtar verkligen. Men först måste ett mysteri lösas om någon ska få några julklappar i Visby. En jultomte gör inbrott och snor julklppar! Emil försöker, tillsammans med hans vänner, lösa mysteriet med den mystiske jultomten som tar istället för att ge julklappar. 
 
Jag har aldrig läst en bok ur Emil Wern serien förut, jag gillar hur författaren väver samman Maria Wern-serien med denna då Maria är Emils mamma. Självklart vill Emil lösa brott, precis som mamma. Böckerna i serien syns nog på varenda skolbibliotek, men på skolan jag har VFU på är det LasseMaja som gäller. Jag tycker absolut att Julklappstjuven är i klass med LasseMaja, det enda jag kan klaga på är bilderna som känns något tråkiga och de blir inte bättre av att de är svartvita. 
 
När Emil och hans vänner försöker lista upp vilka som kan vara den skyldige får man även se bilder på dem vilket är bra då man lätt kan hålla i sär vem som är vem. Julklappstjuven är en bok som jag hoppas uppskattas av unga läsare men för mig innehöll den inga överraskningar. Den läses med fördel kring jultider. 
 
Betyg: 2,5 av 5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0