Endgame: Kallelsen

 
 
 
Endgame: Kallelsen | James Frey | Endgame #1 | s.510 | Bonnier Carlsen
 
Kallelsen kommer då jordens befolkning inte längre tar hand om sin planet och därmed lett den till undergång, tolv utvalda spelare har chansen att rädda sin ätt och låta dem överleva undergången. Men bara en kan vinna och överleva spelet, alla har de blivit tränade inför denna stund som vissa fruktar och andra längtar efter.
 
Jag kan inte låta bli att jämföra boken med Hungerspelen så liknelserna är slående, ett spel där vinnaren är den enda överlevaren, pakter görs, det finns de som älskar spelet och att döda medan andra gör det för att överlva. Många liknelser men även många skillnader, spelarna kommer från hela världen, alla har tränats inför detta, allmänheten har ingen aning om vad som pågår och spelet är skapat av Himmelsfolket för att rensa bort jordensbefolkning. 
 
Endgame: Kallelsen är stundvis seg men mot slutet sprudlar den av action och sidorna flyger fram. Till en början ville jag verkligen att detta skulle vara en ensamstående bok, men när när jag läst hela boken är jag okej med tanken med en triologi. I boken kan man även försöka lösa ett eget pussel då ledtrådar ges i form av bilder, texter eller olika koder. Detta förvirrar mig en hel del, bilderna i boken som jag såg som ett stort plus är orelevanta till kapitlen och tillför inte något alls till själva handlingen. 
 
Man får följa alla spelare, ibland flera i ett kapitel om de befinner sig på samma plats. Vissa får man läsa mer om än andra, vilket kan vara en nackdel ibland då jag gärna läst mer om vissa karaktärer än andra. Jag hade gärna läst mer om flera av karaktärerna innan de dog, när Kallelsen väl ägt rum försvann många innan man fått läsa tillräckligt mycket om dem. Men det är inte bara där informationen inte räcker till, hela konceptet kunde ha förklarats mer ingående, kanske får vi reda på mer i de andra böckerna.
 
Även fast jag anser att en del saker hande kunnats göra bättre så ser jag fram emot nästa del!
 
Betyg: 3,5 av 5
 

Kommentarer
Postat av: Mia

var så himla tveksam mot denna i början. Läste helt utan att bry mig om dessa bilder, skulle ta för lång tid. Vissa av länkarna var brutna med så vet inte hur det fungerat. Har du sett om det blivit någon hype kring boken? Tycker ändå det är en bra idé... Jag ser fram emot att läsa tvåan. Fastnade mycket för vissa karaktärer!

Svar: Nej jag har inte sett någon hype alls faktiskt vilket känns väldigt konstigt! Att vi som läsare också kan spela spelet är en riktigt bra idé men jag tycker det kändes så konstigt att man blandade in orelevanta saker mitt i boken. Ja jag vill verkligen läsa tvåan också! :)
Elina

2015-01-13 @ 16:53:08
URL: http://joakimdesign.com/kreativituren

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0