Järnprovet

Järnprovet | Holly Black & Cassandra Clare | Magisterium #1 | s.384 | Bonnier Carlsen
 
Callums pappa har alltid varnat honom för att använda magi och lita på trollkarlar. Detta blir svårt då Call blir kallad på intagningsprov till Magisteriet, det går inte riktigt som planerat och snart är Call i fullfärd med att göra allt som hans pappa varnat honom för.
Ett nedlagt krig hotas påbörjas där det slutade och det är bara en som kan stoppa det.  
 
Detta samarbete mellan Holly Black och Cassandra Clare ä verkligen något jag sett fram emot. Jag har läst Spiderwick serien av Holly Black, The Mortal instruments och The Infernal devices av Cassandra Clare, båda är skickliga författare med riktigt bra böcker. Jag har tidigare läst att Järnprovet är en bok som påminner om Harry Potter vilket fick mig att se fram emot boken oerhört mycket. Dock förstod jag inte hur lik Järnprovet faktiskt var Harry Potter.
 
Även fast jag visste att boken liknade Harry Potter så häpnar jag tidigt över hur lika de är, det är inte händelserna i sig som är slående lika, utan det är som om hela huvdkaraktären fått sina drag och personlighet rakt från Harry Potter. En pojke som är ensam överlevare från en massaker som dessutom besitter magiskförmåga, han har ett ärr - dock på benet, han har ingen kunskap om den magiska världen, han anses udda och blir utsött i den "verkliga" världen, han får två vänner (den ena pojke, den andra flicka). Men den likhet som är otäckt lik Harry Potter får man reda på i slutet, vilket inte går att avslöja utan att spoila hela boken. Jag hade kunnat gå med på vissa likheter, såklart att en karaktär kan ha svart hår och vara magiker utan att behöva förknippas med Harry Potter, men det är så mycket författarna hade kunnat göra annorlunda för att slippa den här jämförelsen. Även om det känns som om författarna tagit huvudkaraktärerns drag rakt av från Harry Potter är boken riktigt bra. 
 
Den magiska världen presenteras bra även om jag fortfarande vill veta mer om den, vilket jag förhoppningsvis får göra under de fyra kommande böckerna. Händelserna är spännande och nya vilket gör det lätt att sträckläsa boken, även om jag kunde gissa mig fram till slutet (jag använde mig av mina erfarenheter från Harry Potter - vilket Black och Clare också gjort) så ser jag oerhört mycket fram emot nästa bok! 
 
Jag har nog mest klagat på Järnprovet, men om man väljer att göra en ripoff av Harry Potter som huvudkaraktär så är det lätt hänt. Det jag vill få fram är att boken var fantastisk ändå, om man inte bryr sig om de uppenbara liknelserna så är det en toppen bok. Men på grund av detta så får boken inte fullpott av mig.
Boken är kort sagt riktigt bra och läsvärd för de som gillar fantasy, läs den!
 
Betyg: 4 av 5

Kommentarer
Postat av: Carro

Kul att du gillade den, har precis lånat hem den :)

Svar: Hoppas du gillar den lika mycket som jag gör! :)
Elina

2015-02-03 @ 14:54:17
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0