Eleanor & Park

Titel: eleanor & park
Författare: Rainbow Rowell
Förlag: Berghs, tack för boken!
Språk: Svenska
Sidor: 330
Serie: -

Handling (från baksidan):
Eleanor
... Rött hår, fel kläder. Stod berdvid honom tills han vände på huvudet. Låg bredvid honom precis innan han vaknade. Fick alla andra att verka gråare och tristare och totalt ointressanta.

Park
... Han vet att jag kommer att gilla en låt inna jag har hört den. Han skrattar inna jag kommer till slutklämmen. Det finns ett ställe på hans bröst, precis nedanför halsgropen, som gör att jag får lust att låta honom hålla upp dörrar för mig.

Tankar:
Till en början tänkte jag att det här var en skön bok att läsa i innan jag skulle lägga mig, att det skulle vara en sådan där mysig historia som man kunde somna gott till. En förutsägbar kärlekshistoria helt enkelt. Jag hade fel, så himla fel. Två kvällar läste jag och på den tredje var jag tvungen att läsa ut den, men det blev iallfall innan jag skulle lägga mig, dock lite mycket senare än jag tänk mig. Eleanor & Park är en gripande bok som har liknar Berövad men ändå inte.

Eleanor & Park är ingen förutsägbar kärlekshistoria, det är en fantastisk berättelse om en alldeles för verklig vardag och omöjlig kärlek. Det var inget jag hade väntat mig, men den överträffade förväntningarna, gånger tusen.

Vi får möta Eleanor först genom Parks ögon, hur hans första intryck av henne var. Det var hemskt och brutalt ärligt, det är en början på en kärlekshistoria med massor av hinder.

Språket är lätt och boken är välberättad så att man upplever den och målar upp bilder utan problem, man skrattar, gråter och lider med karaktärerna.

Det är en sådan där bok där man blir så paff av slutet att man fortsätter blädra efter författarens tack och förbi de blanka sidorna tills den slår igen och då bläddrar man igenom boken en gång till ihopp om att man missat ett par skrivna sidor. En bok som man måste få smälta och helst läsa om en gång till innan man kan släppa taget om den, men även då ligger den och gnager bak i huvudet.

En bok gripande som naglar fast sig och vägrar släppa taget, jag vill att alla ska läsa Eleanor & Park!
 

Betyg: 5 av 5

Kommentarer
Postat av: Carro

Vad kul, jag ska också läsa den här nu hade jag tänkt mig. Har ganska höga förhoppningar faktiskt men ska försöka att inte lägga dem alldeles för högt ;)

Svar: Den är verkligen bra! :)
Elina

2014-02-14 @ 12:05:37
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se
Postat av: Elin - Bokparadiset

Eller hur! Så himla bra, verkligen inte som jag trodde att den skulle vara!

Svar: Den var superduper!
Elina

2014-02-15 @ 21:14:05
URL: http://bokparadis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0