Hungerspelen

 
Serie: Hungerspelen 
Författare: Suzanne Collins
Förlag: Bonnier Carlsen, tack för boken!
Språk: Svenska
Handling (från förlaget):
24 deltagare. Allt direktsänds. Bara en överlever.
För att kväsa uppror och påminna befolkningen om regimens makt arrangeras varje år Hungerspelen. Reglerna är enkla: Den som överlever får åka hem. Som en av deltagarna i Hungerspelen hamnar Katniss snart i rampljuset. Hon förs till huvudstaden, där hon tränas, stylas och intervjuas. För att klara sig måste hon bryta mot spelets regler och sätta sig upp mot landets makthavare. Men Katniss blir snart en bricka i ett spel. Vad hon än gör verkar det föra med sig våld och lidande, och hon vet hon inte längre vem hon kan lita på. Fångad mellan den gryende revolutionen och presidenten inser Katniss att hennes handlingar har satt saker och ting i rörelse som hon inte längre kan kontrollera...
 
 
Titel: Hungerspelen
Författare: Suzanne Collins
Språk: Svenska
Sidor: 317
Serie: Hungerspelen #1
Tankar: Hungerspelen är lite förutsägbar, man förstår vem som kommer få åka till spelen och vem som kommer vinna. Men resan dit är det klurigare att lista ut. Många karaktärer presenteras och man får lätt bilder av dem, likså miljöerna. Katniss och Peeta vistas mycket i olika miljöer, men det är så lätt att se framför sig hur det faktiskt ser ut där. Efter att ha sett filmen är det svårt att föreställa sig hur man trodde Peeta såg ut från början. Men jag tycker inte filmen gör honom rättvisa. 
Betyg: 5 av 5
 
Titel: Fatta eld 
Författare: Suzanne Collins
Språk: Svenska
Sidor: 330
Serie: Hungerspelen #2
Tankar:
Fatta eld är något segare, snarare inte lika action fylld som Hungerspelen. Till en början. Första gången jag läste boken blev jag så förvånad av den vändning som boken tar. Nya karaktärer och miljöer presenteras lika väl som i förra boken och hatet mot regimen ökar. Man får lära känna mycket nytt folk och alla är så mystiska. Fatta eld är min favorit bok av de tre. 
Betyg: 5 av 5
 
Titel: Revolt
Författare: Suzanne Collins
Språk: Svenska
Sidor: 334
Serie: Hungerspelen #3
Tankar:
Revolt är sista boken i triologin och det märks, striden är nära. Ett "nytt" distrikt presenteras och hela Panem är i uppror. Regimen gör allt i sin makt för att stoppa ännu en revolt. Katniss måste ännu en gång lista ut vem som är vän och vem som är fiende. Hon behövs mer än vad hon kan förstå. Men hon har bara ett mål, att rädda Peeta. 
Betyg: 4,5 av 5
Tankar:
Jag älskar de här böckerna!
Alla böckerna är skrivna ur Katniss perspektiv, vi får följa henne och hennes tankar. Det man lär sig om henne är att hon lyssnar inte på någon förutom sig själv. Det kan leda till att man själv sliter av sig håret i förtvivlan, lyssna på vad dem säger Katniss! Men utan den impulshandlande Katniss skulle vi inte ha några Hungerspels böcker, så de kala fläckorna på skallen  gör inte så mycket när man tänker så. 
 
Hungerspels grejen går mig att tänka lite på Big Brother, några deltagare inlåsta, allt direktsänds och där tar likheterna slut. Där måste man inte döda varandra för att överleva och vinna. Deltagarna tvingas inte delta (och hela landet måste inte titta, tack och lov). 
 
Vilka människor, de som älskar hungersplen, för dem är det bara nöje. De kan inte förstå att det är verklighet, de dumma människorna i framför allt distrikt allt där utseende och nöjen är allt. Jag blir så arg hur kan de sitta och titta på när BARN dödar varandra. De måste väl ändå förstå att något i deras land inte står rätt till. Eller tycker man det? Är man så van vid att så här är det, att man inte längre tänker något annat.
 
Som sagt så får man en tydlig bild av karaktärerna, men man lär också känna dem väldigt snabbt. Något svårare är det att avgöra vem som är fiende eller inte
 
Hungerspels böckerna är välskrivna och det är så lätt att se miljöerna. Det är många olika miljöer som beskrivs och alla är målande, bilderna i huvudet är så tydliga. Det leder även till att det är så lätt att leva sig in i böckerna.
 
Ännu en gång påminns jag om varför Hungerspelen är en av mina favoritserier. Har du inte läst hungerspels triologin så släpp allt du har och gör det, NU! 
    
Sammanlagda betyget: 5 av 5
------------------------------------------------------------------
Jag har läst hungerspelen förut (i den gamla pocker versionen), efter att ha läst ut den här versionen av dem märkte jag tyvärr att det fattas en scen ur boken. 
Scenen där Katniss får reda på att det är hennes mor som skrivit boken om ätbara växter och så. Att det var hon som lärde pappan om alla växter och allt sånt där, finns inte med i de här böckerna vilket jag tycker är jättesynd eftersom det är en sån stark scen. Riktigt synd, nu är jag rädd för att det är mer som är "bort klippt" som jag inte kommer ihåg från de äldre böckerna. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0