Nikkis dagbok #1

 
Titel: Nikkis dagbok #1 Berättelset från ett (inte så) fantastiskt liv
Författare: Rachel Renée Russell
Förlag: Modernista, tack för boken!
Språk: Svenska
Sidor: 304
Serie: Nikkis dagbok
 
Handling (från förlaget):
Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv får vi följa fjortonåriga Nikki Maxwell som i text och teckningar skildrar sitt dagliga liv med alla dess utmaningar.

Vi får veta allt om hur det är när hon flyttar till en snobbig ny skola, för en storslagen kamp med sin mamma om en iPhone, om hennes entusiasm för teckning och konst, och om hennes hatkärlek till den nya skolans drottning, en tjej vid namn Mackenzie som blir Nikkis rival i skolans konsttävling. 


Nikki skriver och ritar i sin dagbok om sina vänner, förälskelser, om sin familj och om att vara populär eller inte i skolan. Nikkis dagbok är utformad som en dagbok och rikt illustrerad med teckningar och seriestrippar. En given hit för tjejer från 9 år och uppåt.


Tankar: 
Kanske inte riktigt en bok i min smak, men roligt med en bok som innehåller bilder för ovanlighetens skull.

Det blir lite pinsamt ibland för språket ska kännas ungdomligt, och då har författaren används sig av uttryck som inte riktigt fungerar idag och de känns lite som ett misslyckande. Det låter ungefär som när min pappa ska härma min lillasysters språk, inte riktigt rätt och bara pinsamt. Författaren (eller översättaren?) försöker vara "down with the kids" och det blir helt fel. 

Bortsätt från det är det väl ändå en underhållande bok i dagboksform som innehåller en del bilder och inte så mycket text vilket gör det till en väldigt lättläst bok. Tyvärr känner jag mig för gammal för den, kanske att min yngsta lillasyster skulle gilla den. Hennes problem är ungeför i stil med Nikkis, iallafall med mobilenproblemen.

Även om boken inte var något för mig så kanske jag ändå plockar upp fortsättningen, man kom igenom boken fort och det var ett helt okej tidsfördriv när man egentligen skulle ha pluggat.

Jag känner mig som sagt för gammal för boken men kan absolut rekommendera den till de yngre läsarna. 

 
Betyg: 2 av 5
 

Kommentarer
Postat av: Gia

Har också fått denna men är tveksam till om jag kommer att läsa den, fast man vet aldrig :)

Svar: Det är bara att testa läsa lite om man är osäker och lägga ner boken om det är så :) men den går fort att läsa :)
Elina

2013-11-22 @ 11:53:52
URL: http://bokfrossa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0