Omläsningar

Det händer några gånger per år att jag läser om ett par böcker, alltid med samma anledning, nämligen på grund av att komma ihåg vad som hänt i en serie för att kunna ta mig an den sista delen med ett färskt minne från de tidigare delarna. Oftast läser jag om de serier som jag verkligen tyckt om för att kunna första den sista delen bättre. Det som hänt då är två saker. 1) Jag kommer ihåg vad som hände i de tidigare delarna och kan läsa den siata delen med uppfräschat minne. 2) De tidigare delarna som jag tidigare tyckt himla mycket om blir sämre.
 
Det är såklart sak nummer 2 jag vill prata om. Hur kan en bok bli sämre den andra gången man läser den? Eller egentligen är det väl inte så konstigt, en vet ju typ vad som kommer hända och själva spänningen över vad som kommer hända är borta. Detta i sin tur leder till att den sista delen blir sämre, tror jag. Jag gjorde en omläsning på Miss Peregrines och Önskemånglarensdotter. Den förstnämnda serien tyckte jag inte supermycket om första gången men jag blev lite less på att plöja igenom böckerna en andra gång och när jag väl läste den tredje var jag inte längre så sugen på att läsa den. I Önskemånglarensdotter-serien älskade jag de två första böckerna den första gången jag läste dem, men inte alls lika mycket andra gången. Den sista boken kändes inte alls lika bra som den kanske borde ha gjort. Känner ni igen er eller är det bara jag som (kanske) förstör böcker genom att läsa dem igen?
 
Trots detta vill jag ändå läsa om böcker, jag hoppas på att få återuppleva känslorna en fick under första läsningen. Näst på tur i omsläsningskön är Mara Dyer, enbart pågrund av att jag inte kommer ihåg mycket alld från den serien, speciellt inte den sista boken och för att jag vet att jag verkligen tyckte om den. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Bokstund

Så trist att du upplever att vissa böcker blir sämre vid omläsning! Jag tror faktiskt inte att det hänt mig någon gång, som tur är!

2017-06-13 @ 16:44:48
URL: http://bokstund.wordpress.com
Postat av: Elin

Jag kan tänka mig att om jag skulle läsa om böcker jag älskade som liten hade jag nog inte älskat dem längre. Men annars är det nog tvärtom för mig, att jag tycker om böcker mer om jag läser om dem!

2017-06-14 @ 20:08:19
URL: http://bokparadis.blogg.se
Postat av: Fny

En av anledningarna jag inte läser om mina barndoms favoriter nu när det kommer nya delar. Jag är rädd för att den magin jag en gång kände ska vara som bortblåst. Jag tycker alla som gör sådana omläsningar är modiga :)

2017-06-27 @ 14:14:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0