The Ultimate Book Tag

Tack till Bella som taggade mig till att göra denna. Det är en lista om böcker och läsning, jag älskar listor (men itne lika mycket som Britt-Marie)!
 
1. Do you get sick while reading in the car?
Oftast inte och det är jag otroligt glad över, vad skulle jag annars göra på långa bilfärder!? Oftast om man mår illa av att läsa i bilen så mår man väl dessutom illa av att titta på filmer och serier också?
 
2. Which author's writing style is completely unique to you and why?
John Ajvide Lindqvist har väl en unik stil? Jag är nog inte riktigt rätt person för att svara på den här frågan. Men jag tycker även att Fredrik Backman har något speciellt som jag förundras över gång på gång! 

3. Harry Potter series or the Twilight Saga? Give 3 points to defend your answer.
Harry Potter.
1) Det är Harry Potter.
2) För det är Harry Potter.
3) Dobby!

4. Do you carry a book bag? If so, what is in it (besides books…)?
 
Jag är inte helt säker på vad det är, men i vilket fall som helst är jag väldigt säker på tt jag inte har det.
 
5. Do you smell your books?
Alltså, jag fattar inte grejen med att lukta på böcker. Så nej, det gör jag inte. Jag önskar att jag var som de flesta bokälskare och gjorde det men så gott luktar det inte!

6. Books with or without little illustrations?
Jag blir alltid extra glad av att upptäcka att böcker innehåller bilder, men det är inte avgörande för om jag köper en bok eller inte.

7. What book did you love while reading but discovered later it wasn’t quality writing?
Fallen ängel serien av Becca Fitzpatrick. Jag älskade den serien, men när jag samlade på mig dem så skulle sista boken precis släppas men jag ville ha den i pocket och väntade med att läsa den tills att den fanns i rätt format. Alltså ett år senare. Jag läste om serien och den var inte alls lika bra som den var när jag var tonnåring. Men det var väl snarare så att jag växte ifrån serien. Så jag antar att "rätt" svar på frågan är Twilight och Fifty shades.

8. Do you have any funny stories involving books from your childhood? Please share!
 Tyvärr så kommer jag inte på några.

9. What is the thinnest book on your shelf?
Snow white av The Brothers Grim & Camille Rose Garcia
 
10. What is the thickest book on your shelf?
Det är nog Stephen Kings Under Kupolen på 1000-någinting sidor i pocket. Hur ska man ens klara av att läsa en sådan bok utan att bryta ryggen?!

11. Do you write as well as read? Do you see yourself in the future as being an author?
NEJ! 

12. When did you get into reading?
Jag älskade Eva & Adam böckerna och längtade till varje jul för jag fick alltid den nyaste av min farmor. Men sedan blev det ett litet lässstopp och jag började inte läsa mycket igen förrän jag gick med i Läslusen och då var det Killar, kompisar och kosmiska kyssar som fick igång läslusten igen. 

13. What is your favorite classic book?
Jag har bara läst 2 klassiker, Frankenstein och Doktor Glas, båda två har avskräckt mig från att läsa några fler klassiker. Men jag fick hem En julsaga av Charles Dickens från Modernista och den är jag faktiskt taggad på att läsa. Jag vill även läsa Den store Gatsby för den nya (den nyaste av Gatsby filmerna) filmen var så himla bra!

15. If you were given a book as a present that you had read before and hated…what would you do?
Jag skulle tacka för boken och sedan gett den vidare. Fast det beror lite på vem som gav den till mig, om jag fick den av någon nära familjemedlem så skulle jag be om kvittot.

16. What is a lesser known series that you know of that is similar to Harry Potter or 
the Hunger Games?
Liknande Harry Potter så säger jag Den mörka materian av Philip Pullman. Jag förstår inte varför den serien är mer hypad än vad den är, för den är så bra! Den borde vara lika mycket läst som Harry Potter. Sedan har vi Percy Jackson också som är riktigt bra. Men jag antar att dessa Harry Potter liknande böcker inte blir läst på grund av att filmerna som representerar dem är kass vilket leder till att ingen vill ens försöka läsa dem.
Liknande Hunger Games är såklart Divergent och Legend som inte behöver någon presentation här i bokbloggsvärlden!

17. What is a bad habit you always do (besides rambling) while blogging?
Det måste nog vara att jag aldrig läser igenom vad jag faktiskt skrivit, men det är ju oerhört tråkigt men så himla oproffsigt!

18. What is your favorite word?
Häva och stutt, enbart för att de tydligen inte existerar utanför Hälsingland, men jag förstår inte hur ni andra människor klarar er utan två av de mest välanvända orden i svenska språket hälsingemålet. 

19. Are you a nerd, dork, or dweeb? Or all of the above?
Så jag får alltså välja mellan nörd, tönt och mes? Då får jag nog säga nerd eller möjligtvis dweeb.

20. Vampires or Fairies? Why?
Vampyrer. Jag har inte läst någon bra bok som handlar om Älvor, i och för sig så har jag bara förskt att läsa en serie om älvor och det var Wicked Lovely av Melissa Marr. Men jag känner inte för att ge älvor en andra chans.
 
21. Shapeshifters or Angels? Why?
Vi har ju shapeshiftarna i Harry Potter och änglarna i Önskemånglarens dotter. Det här är ju himla svårt! Jag gillar shapeshiftarna i Harry Potter pga det är Harry Potter, annars är jag inte så stort fan av Shapeshifters. Änglar är nog något jag skulle kunna läsa mer om på grund av att det handlar om änglar så... Angels it is.

22.  Spirits or Werewolves? Why?
Andar helt klart! Varulvar hör väl ändå till Shapeshifters, man kan säga att Varulvar är en äkta delmängd av shapeshiters (för mycket matte den här terminen), på samma sätt som en kvadrat är en äkta delmäng av parallelltrapetserna (om det här är fel om min mattelärare ser det här kommer jag få ett stort F). 

23. Zombies or vampires?
Vampyrer tror jag, känns som om det är större chans för en bra kärlekshistoria med dem än med Zombies. Om vi bortser från Warm boddies då. 

24. Love triangle or forbidden love?
YA innehåller så himla mycket love triangles att jag nästan tröttnat på dem. Forbidden love, där börjar det bli riktigt spännande, jag tänker mig Underbara helvete och en gnutta Twilight minus velandet mellan Jacob och Edward. 

25. Lastly: Full on romance books or action-packed with a few love scenes mixed in?
Jag behåller Bellas svar här: Actionpackat med lite kärlek inblandat, helt klart! 
 
Jag taggar:
Elin - Bokparadiset
Gia - Bokfrossa
Anna - bookshelf

Kommentarer
Postat av: Elin - Bokparadiset

Åhh tack för taggen fina du! Prova att lukta på dina kursböcker de luktar oftast såå gott, misstänker att de är därför de är så dyra!

Svar: Men neeej fy! Kursböckerna är inte en bra start, dessutom köper jag bara begagnade böcker. Jag tycker att de luktar typ skumt.
Elina

2014-11-21 @ 17:15:16
URL: http://bokparadis.blogg.se
Postat av: Gia

Tack för taggen, denna ska jag absolut göra :)

2014-11-24 @ 11:04:32
URL: http://bokfrossa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0