Hur ofta frågar du om recensionsexemplar?

Min hög, som inte är en hög utan ett utspridnings experiment som sträcker sig genom hela lägenheten, med olästa böcker växer i oroväckande snabbt takt och lika så högen, som faktiskt är en hög vid sängen, med recensionsexemplar.
 
Hur resonerar ni innan ni frågar om ett recensionsexemplar, eller frågar ni överhuvudtaget? Jag brukar kika in på förlagens hemsidor och se om det är något som intresserar mig, om det är det så skickar jag iväg en recensionsexemplar-förfrågan. Problemet är att jag alldeles för ofta hittar intressanta böcker, därav min höga hög med olästa recensionsexemplar.
 
Hur ofta skickar ni iväg förfrågningar om ni kan få ett recensionsexemplar?

Kommentarer
Postat av: Elvira

Väldigt ofta ... FÖR ofta, och ibland har jag en tendens att fråga efter böcker jag bara är måttligt intresserad av. Jag brukar som du kika in på deras hemsidor och sedan fråga, ofta efter flera titlar som kommer ut olika tid samtidigt. Nu har jag nog tänkt mer på om eller när och så vidare, och har nog frågat efter lite färre rec-ex på sista tiden. Men frestningen är ju så stor! Bara man skulle läsa i samma takt...;D

Svar: Ja eller hur! Det är ju så lätt att mejla iväg en förfrågan om ett antal böcker. Sen får man bokpaketet och inser att tiden inte riktigt finns. Skulle vi kunna läsa snabbare om vi hade fler ögon?
Elina

2014-11-12 @ 17:27:21
URL: http://mylifestylebyelvira.blogspot.com
Postat av: Maddes bokblogg

Det blir väl en del recensionsexemplar här med. Särskilt mycket på höst och vår när de flesta böcker brukar komma!

Svar: Den här hösten har det varit riktigt bra utgivning, har du sett vad som ges ut inför våren? Jag kommer knappt ha tid att gå i skolan om jag ska hinna läsa allt ;)
Elina

2014-11-12 @ 17:36:43
URL: http://www.bokgodis.blogspot.se
Postat av: Zora

Jag har precis börjat blogga så än så länge har jag bara frågat om två böcker som jag vet att jag kommer hinna med att läsa, sen vet jag ju inte riktigt hur det fungerar och hur lätt det är att få sig ett recex.

Svar: Jag frågade inte heller så mycket i början när jag nyss skaffat bloggen, sen inser man hur generösa de flesta förlag är och då börjar TBR högarna att växa SNABBT
Elina

2014-11-12 @ 17:57:13
URL: http://zorasbok.blogspot.se/
Postat av: Elina

Jag frågar endast i mån av tid och om jag verkligen vill läsa en bok oerhört mycket. Inte i annat fall.

Svar: Det låter otroligt vettig!
Elina

2014-11-12 @ 18:47:21
URL: http://ielinashylla.wordpress.com
Postat av: Vargnatts bokhylla

Jag försöker vara noga med vilka jag frågar efter, och se till så att de inte samlas i en stor hög. Jag vill helst kunna läsa de efterfrågade ganska snabbt efter att ha fått dom.

Svar: Jag får nog börja med din taktik!
Elina

2014-11-12 @ 20:48:06
URL: http://www.vargnattsbokhylla.blogspot.se
Postat av: [Anna]

Jag brukar försöka att inte be om för många samtidigt men rec.exen har en tendens att klumpa ihop sig. Men jag ber om färre rec.ex och nu mera bara böcker jag tror jag verkligen kommer tycka är jätte bra eller senaste boken i en serie som jag är i kapp med!

Svar: Så måste jag också börja göra, de flesta verkar göra och resonera som du, det är ju så smart!
Elina

2014-11-12 @ 21:57:14
URL: http://bokraden.blogspot.com
Postat av: Carro

Jag tycker alltid att "min typ av böcker" ges ut samtidigt så det blir ofta lite högar med böcker. Ibland tycker jag att det kan ge lite för dåligt samvete för att det ska vara kul.. men ändå är det något fint med att få en bok bara för att skriva om den också. Sedan tycker jag att det är lite pinsamt att fråga för mycket också faktiskt. Jag vet inte varför. Det enda man kan få är ju ett icke svar..

Svar: Jag vet PRECIS vad du menar! Jag är så otroligt glad över att jag inte är ensam, men jag måste byta metod. Bokhögarna innebär, precis som du säger, dåligt samvete vilket gör att nöjet att läsa dem försvinner
Elina

2014-11-13 @ 10:28:19
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se
Postat av: Gabriella

När jag först upptäckte det här med recensionsexemplar så frågade jag hela tiden men nu har jag börjat lugna ner mig. Frågar bara om det är en bok jag känner att jag absolut inte kan vänta på och kommer vilja läsa direkt. För jag vill helst att de ska få gå före de andra i högen så förlaet inte känner att de skickat den i onödan. Men ibland fuskar jag tyvärr, haha ;)

Svar: Men det är en riktigt bra taktik! ;)
Elina

2014-11-13 @ 10:42:24
URL: http://gpkjeilen.blogspot.com
Postat av: Emma

Jag frågar enstaka gånger, skulle bli så stressad av bokhögar som jag "måste" läsa. Om jag får ett rec.ex så känner jag att jag då måste läsa boken (eller i alla fall försöka ta mig igenom den) och det skulle kunna bli lite för stressigt.

Svar: Ja och precis så känner jag nu! Jag måste skärpa till mig.
Elina

2014-11-13 @ 11:08:41
URL: http://emmapafo.blogspot.com
Postat av: Lena

Jag frågar efter recex på böcker som jag verkligen är intresserad av. Men vissa förlag skickar ju ut även böcker man inte frågat efter så just nu har jag en ganska stor hög med recesx.

Svar: Jag måste börja göra som dig, jag har en gigantisk hög med böcker jag frågat om plus böckerna man inte frågat om!
Elina

2014-11-14 @ 21:10:57
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0