Askfödd

Askfödd | Sabaa Tahir | An amber in the ashes #1 | s. 511 | B.Wahlströms
 
Laia förlorar sina morföräldrar i samband med att hennes bror förs bort. För att rädda brodern, hennes enda kvarvarande familjemedlem, måste hon söka hjälp hos motståndarrörelsen. De går med på att hjälpa Laia i utbyte mot att hon tar sig an ett livsfarligt uppdrag.
 
Elias hatar imperiet, trots detta bär han sin mask men utan stolthet. Han är bäst, starkast och snabbast på skolan. Han vill desertera så fort examen är över men när han får valet att fly eller att stanna och möta sitt öde, tvekar han. Självklart innebär hans val livsfara. 
 
Idag är det min tur att i stafetten att blogga om Askfödd, jag tar över stafetten från Mitt liv som Miimz. Jag gillade verkligen Askfödd, men trots detta får den inte fullpott. Någonting saknades och det hemska omslaget gjorde inte saken bättre. Hur kan man välja att gå ifrån originalupplagen när den är så vacker? Askfödd är yttligare ett bevis på att man inte ska döma boken efter dess omslag. 
 
Trots att denna tegelsten har sina 500 sidor känns den inte tillräckligt lång då lämnar Askfödd fler frågor än svar. Jag vill få reda på mer om Laia och Darins föräldrar speciellt om deras del i motståndarrörelsen. Jag vill veta mer om motståndarrörelsen splittrade åsikter och mullvadar. Jag vill få reda på mer om imperiets (förhoppningsvis osäkra) framtid. Framför allt vill jag få reda på mer om Kokerskan. Vem är hon?! Även om mina frågor är många så har jag fått tillräcklig information för att bli besatt av världen de lever i. Det finns så mycket olika väsen man fått otillräcklig information om men som man vill veta allt om.
 
Laia och Elias öden vävs samman på ett himla bra och smart sätt trots deras skillda bakgrunder. Askfödd flyter på och allt känns så smart uttänkt redan från början. Maktspelen som jag oftast gillar så mycket är inte det som intresserar mig mest utan personerna som styr det. Jag ser verkigen fram emot att läsa fortsättningen! 
 
Askfödd är en riktig bladvändare och en tegelsten med sina 500 sidor, denna kombination gjorde den omöjlig attlägga ifrån sig och jag läste ut den på en och samma dag. Därmed varnar jag er, om ni påbörjar boken, se till att ha hela dagen ledig för du kommer behöva det! Trots att den inte får fullpott så hade jag inte kunnat inleda året med en bättre bok. 
 
 
 
Imorgon kan ni besöka Maddes bokblogg för att läsa yttligare ett inlägg om Askfödd.
 

Kommentarer
Postat av: Elvira

Håller verkligen med dig! Det här var också min första bok för 2015, men för mig kommer det antagligen bli en full pott för upplevelsen var så bra :) även om den kanske inte var perfekt :S

Svar: Läsupplevelsen var fantastisk men det var något som saknades för mig, men den var väldigt nära fem poäng!
Elina

2016-01-26 @ 21:25:59
URL: http://mylifestylebyelvira.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0