The Siren
The Siren | Kiera Cass | - | s.336 | Harper Teen
Jag köpte The Siren på grund av att jag gillade författarens Selection-serie, även om den (speciellt fjärde boken som inte ens borde ha tillhört den serien, pga spinoff) också hade sina tveksamma stunder. Jag önskar att jag kunde göra det hela ogjort och få både tiden och pengarna jag spenderat på den tillbaka. Visst, det här var författarens debut men då det finns så många bra debuter så tänker jag inte ha det i åtanke när jag recenserar boken.
Efter att jag läst The Siren så var jag tvungen att gå in på Goodreads och kika på vad det fått för betyg och kommentarer. En kommentar löd: Do not avoid this book simply because you hated Cass's The Selection series. The two are nothing, nothing, nothing alike. Och jag håller med om man vänder på det hela. Bara för att du gillade The Selection så betyder inte det att du kommer gilla denna. En annan kommentar från Goodreads summerar boken riktigt bra: Well that was disappointing.
Funderar du på att läsa boken enbart för att du gillade The Selectio?mGör inte det. Jag önskar att jag kunde få tillbaka tiden jag la ner på att läsa The Siren. Gör dig själv en tjänst och läs den inte. Inte nog med att handlingen var kass som satan, namnen var så sjukt tillgjorda att bara dem drar ner boken. Men det värsta var ändå havet. Visst de är sirener men ändå, hur kan man ens prata med ett hav?!
Trots att jag verkligen ogillade boken och blir arg bara av att tänka på den så får den en tvåa av fem i betyg. Varför? För jag läste Grey precis innan boken och den var snäppet värre och den fick en etta, därför kan jag inte ge The Siren en etta.
Gillar du bra böcker så är inte The Siren något för dig.
Månadssammanfattning Juli 2016
Lästa:
En annan - David Levithan
The uninvited - Cat Winters
Du, bara - Ann Ahlund
Krigarens svärd - Rick Riordan
Glassvärdet - Victoria Aveyard
The unexpected everything - Morgan Matson
Until Friday night - Abbi Glines
Ashes to Ashes - Jenny Han & Siobhan Vivian
The Fill-in Boyfriend - Kasie West
The Siren - Kiera Cass
The Unbound - Victoria Schwab
Confess- Colleen Hoover
Grey - E.L. James
Den slippriga sluttningen - Lemony Snicket (Ej med på bild)
Antal lästa: 14
Hyllvärmare: 1
Svenska: 6
Svenska: 6
Engelska: 8
Omläsningar: -
Påbörjade serier: 1 (Magnus Chase)
Påbörjade serier: 1 (Magnus Chase)
Avslutade serier: 1 (Burn for Burn)
Nya böcker: 11 ( 8 recex, 3 köpta)
Nya böcker: 11 ( 8 recex, 3 köpta)
Bästa bok: The unexpected everything, The fill-in boyfriend, Confess
Sämsta bok: The Siren och Grey
Största överraskning: Until friday night
Största besvikelse: Ashes to Ashes, herregud vilken dålig serieavslutning!
Kommentar: Hade mycket lästid i Juli då jag var hundvakt och fast i ett huss i skogen utan WiFi i en vecka.
Just nu läser jag: Världen efter av Susan Ee och Kampen om Järntronen av George R.R. MartinHarry Potter and the Cursed Child
Harry Potter and the cursed child | J.K. Rowling, John Tiffany & Jack Thorne | Harry Potter #8 (känns inte helt okej att kalla den för Harry Potter #8) | s.352 | Little Brown
Var astaggad på denna bok när jag hörde att den skulle ges ut, sen fick jag det förklarat för mig att det var ett manus. Blev inte alls lika taggad. Tiden gick, boken glömdes (typ) bort och blev därför inte förbokad. Boken kom, recensionerna kom, blev astaggad och beställde boken. Läste nyligen ut The chamber of secrets och såg Halvblods prinsen för att komma i riktigt Harry Potter-mode. Dock var det lite i förgäves då inte denna bok ger något Harry Potter-mode. Eller jo, lite, en scen ur boken, den bästa scenen dessutom, scenen som man nästan grät till, där fanns det lite Harry Potter-feeling.
Så jag var alltså i en Harry Potter bubbla när jag började läsa boken och blev väldigt snabbt besviken (fortsätt läsa, för boken blir bättre). Karaktärerna var inte alls de samma, visst de har växt upp och så men nej. De var platta, tråkiga och en sämre version av sig själva. Så efter omkring 50 sidor funderade jag på att lägga ifrån mig boken då jag var rädd att karaktärerna skulle förstöras för mig. Men eftersom jag ändå trodde boken kunde bli bättre så fortsatte jag att läsa. Det blev värre, fick lite ångest pga karaktärerna ställde till det så förjävligt för sig själva, det blev bättre, det blev braaa, slutet kom och boken var lite sisådär. Den tillförde liksom inget till Harry Potteruniversumet.
Harry Potter and the Cursed Child var en helt okej bok som inte tillförde så mycket till själva Harry Pottervärlden. Det var såklart kul att få läsa nytt material från världen men inte mycket mer än så. Jag tycker absolut att man ska läsa den om man verkligen gillar Harry Potter. Det gick riktigt bra att läsa den i manusform, mycket bättre än väntat och dessutom var den riktigt lättläst. Skulle dessutom vilja se pjäsen.
P.S. VART VAR HAGRID?!
Ormens skugga
Ormens skuga | Rick Riordan | Kanekrönikan #3 | s.464 | Modernista
Det är kaos på jorden, och det är kaos i syskonen Carter och Sadie Kanes tillvaro. Ormguden Apep har brutit sig lös från sina bojor och hotar att förstöra jorden på bara tre dagar. Varken magikerna eller gudarna vet vad de ska göra för att stoppa Apep – och nu börjar gudarna dessutom försvinna, en efter en.
Walt, en av syskonens pålitliga medhjälpare, håller bokstavligen på att förlora sina krafter. Och Zia är fullt upptagen med att passa den numera gaggige solguden Ra och hinner inte hjälpa till över huvud taget.
Det finns egentligen bara ett sätt att stoppa ormen – men det är så invecklat och farligt att både Carter och Sadie riskerar att stryka med på kuppen…
Kanekrönikan är inte i närheten av att vara min favoritserie av Rick Riordan. Jag tillhör inte den yngre målgruppen, texten är alldeles för enkel och lättsam för min smak. Att serien dessutom är skriven som en ljudinspelning där syskonen Sadie och Carter Kane turas om att berätta vad som hänt, förbättrar inte saken. Det jag ogillar allra mest är när syskonen avbryter varandra genom att flika in "svar på tal". Det förstör själva läsflowet.
Ormens skugga är den tredje och avslutande delen i Kanekrönikan, jag är glad över att äntligen ha avslutat serien. Trots att jag gruvade mig för att läsa boken då jag trodde att det skulle bli en plåga att ta sig igenom den, så gick det förvånansvärt snabbt att läsa den, Jag kom mig själv flera gånger att tänka "bara ett kapitel till".
Kranekrönikan är inte dålig, men det är långt ifrån det bästa Riordan har skrivit. Är man, till skillnad från mig, intresserad av egyptiska gudar är denna serie säkert riktigt, riktigt bra. Som sagt så tillhör jag varken målgruppen eller är intresserad av egyptiska gudar.
Nytt - Juli
Två oväntade recex dök upp hos mig under Juli. Du, bara av Anna Ahlund från raben&sjögren, jag hade inte tänkt prioritera denna men såg så mycket fina recensioner så jag kunde inte låta bli.
Det lånade mörkrets riddare av Dave Rudden från Modernista, denna är jag dock riktigt osäker på om jag ens kommer läsa. På senaste tiden har jag börjat upptäcka att många middlegrade böcker tråkar ut mig. Men även denna har fått så många bra recensioner, vilkt får mig att fundera på om jag ska läsa den ändå.
Jag och Elin bytte böcker under förra året och utan anledning så slutade vi, för att ta igen alla blcker vi missat att byta så körde vi igång med att byta två böcker på en gång. Jag fick Until friday night av Abbi Glines och Confess av Colleen Hoover, båda är utlästa och båda var riktigt bra, men Confess snäppet bättre.
Tack Elin!
Månadssammanfattning Juni 2016
Lästa:
What I thought was true - Huntley Fitzpatrick
The Crown - Kiera Cass
Second chance summer - Morgan Matson
On the fence - Kasie West
The Distance between us - Kasie West
Shut out - Kody Keplinger
Ur askan - Leigh Bardugo
I dina ögon - Sarah Dessen
Röta - Siri Pettersen
Odinsbarn - Siri Pettersen
Den store Gatsby - F. Scott Fitzgerald
Ormens skugga - Rick Riordan
Rosensällskapet - Marie Lu
Antal lästa: 13
Hyllvärmare: 2
Svenska: 7
Svenska: 7
Engelska: 6
Omläsningar: -
Påbörjade serier: 1 (Korplingarna)
Påbörjade serier: 1 (Korplingarna)
Avslutade serier: 3 (The selection, Grisha, Kane-krönikan)
Nya böcker: 4 (2 recex, 2 bokbyten)
Nya böcker: 4 (2 recex, 2 bokbyten)
Bästa bok: Second chance summer, The distance between us och Odinsbarn
Sämsta bok: Ormens skugga
Största överraskning: Odinsbarn
Största besvikelse: Ur askan