Half bad - ondskans son

Half bad - ondskans son | Sally Green | Half bad #1 | s.360 | Semic
 
Nathan är ett oönskat halvblod i en värld för vita häxor. Speciellt hatad är han av rådet som konstant uppfinner nya lagar som försämrar som begränsar hans tillvaro och sätt att leva. För att en häxa ska kunna överleva måste denne få dricka blod från en nära familjemedlem och få tre gåvor på sin sjutton årsdag, vilket rådet inte vill att Nathans ka få göra. Nathan måste kämpa för sitt liv vilket innebär att leva begränsat och utstå tortyr. 
 
Half bad - ondskans son är brutal men jag hade ändå förväntat mig något råare. Det finns konstant något mörkt över bokens handling, vilket beror på Nathans berättarröst. Det gör ont i hjärtat att läsa om Nathans uppväxt och man känner hela tiden önskan från pojken som bara vill vara som alla andra och därmed kuna bli älskad och accepterad. Lösningen till detta ligger ju så nära, om rådet bara lärde känna Nathan istället för att vara så främlingsfientlig och känna sig hotad hade han kunnat slippa den tortyren.Det sjuka vid dessa tillfällen att vi hela tiden kan dra paralleller till vårt eget samhälle där vi tyvärr har alldeles för många främlingfientliga som tar alldeles för mycket plats och makt. 
 
Det jag gillar allra mest med boken är att den handlar om häxor utan att fokuset liger på trollformler och annat hokuspokus. Visst får vi ta del av en del magiska krafter men inte på ett sådant sätt att det känns förtrollande eller magiskt. 
 
Betyg: 4 av 5

Kommentarer
Postat av: Carro

Jag hoppas att det snart är den här bokens tur i min allt växande bokhög ;)

Svar: Den borde nog prioriteras och läggas lite högre upp i högen annars :)
Elina

2015-02-09 @ 16:48:47
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0