Galveston

Galveston | Nic Pizzolatto | - | s.245 | Kalla Kulor
 
Samma dag som Roy Cady får ett illavarslande cancerbesked av sin läkare, inser han att hans boss en brutal lånehaj och barägare vill se honom död. Någonting som påstås vara ett rutinuppdrag är i själva verket en dödsfälla för Roy, men när röken lagt sig är det han som lever och hans mördare som ligger kvar. Men kvar på platsen och i högsta grad vid liv är också Rocky, en ung kvinna med trasigt förflutet. Efter att ha hämtat upp Rockys lillasyster flyr trion från New Orleans till Galveston, Texas, i ett fåfängt försök att undkomma sina fiender.
 
Ett snyggt omslag är alltid ett stort plus men det som lockade mig mest till att läsa Galveston var att det är samma författare som skrev True Detective. Eftersom handlingen verkade spännande och TV-serien True Detective är så himla bra, iallafal första säsongen, så påbörjade jag Galveston med minst sagt höga förväntningar.
 
Galveston börjar segt men ändå lovande, mystiken försvann i och med att man även får läsa kapitel från nutid för att sedan kastas tillbaka 20 år i tiden där själva huvudhandlingen utspelar sig. Det som gör mig mest besviken är att boken hade så mycket potential som författaren inte använder. Jag har läst otroligt mycket hyllningar om Galveston men tyvärr förstår jag inte varför. Ett slut med en rejäl twist hade kunnat räddat boken från min besvikelse, jag hade förväntat mig något mystikt och spännande. Istället fick jag läsa en seg bok i hopp om att slutet skulle rädda den. 
 
Trots all min kritik så uppskattade jag ändå läsupplevelsen, om författaren ger ut fler titlar som blir översatta till svenska läser jag dem gärna!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0