Skuggan av Anna

 
Skuggan av Anna | Rebecca James | - | 349 s. | Alfabeta |
 
När Tim Ellison hittar ett billigt hyresrum i ett vackert gammalt hus i Sydney ser det ut som en lyckträff, nära till jobbet på baren och till surfstranden. Men i själva verket får han rummet på underliga villkor och husets ägare, den unga, mystiska Anna, är ovänlig och tillbakadragen. Snart börjar obehagliga saker hända på nätterna och Tim undrar om han lurats in i en fälla.
När Annas förflutna gör sig påmint hamnar Tim mitt i dramatiken.
Skuggan av Anna är en psykologisk thriller för unga vuxna om rädsla, förlust, hemligheter och stor kärlek. Med imponerande inlevelseförmåga och ett rappt språk skildrar Rebecca James (som tidigare skrivit Sanningen om Alice) en ung kvinnas väg tillbaka till livet.
(Handling från förlaget)
 
Rebecca James har tidigare skrivit boken Sanningen om Alice som jag tokgillade. Som vanligt så var mina förväntingar minst sagt höga inför Skuggan av Anna. Den började helt okej, spänningen ökade i jämn takt med de lästa sidorna. En riktigt nerkittlande bok men som tyvärr inte hade det slut jag velat ha. 
 
Det kändes lite ovant i början att läsa ur en killes synvinkel, denna konstiga och ovälkomna känsla försvann snabbt. Författaren lyckas att beskriva miljön så väl som personer på ett sådant sätt att de är lätta att måla upp i huvudet och man vet precis vad man ska tycka om de olika karaktärerna, åtminstonde i början. Efter att ha läst Sanningen om Alice vet jag att Rebecca James har en förmåga att få oss att lita på en person för att sedan förstöra detta. För at inte spoila något låter jag er själva ta reda på det samma gäller karaktärerna i Skuggan av Anna.
 
Skuggan av Anna är minst lika spännande som Sanningen om Alice, dock gillar jag twisten i Sanningen om Alice och hade hoppats på en rejäl sådan även i denna bok. Det blev helt klart en twist, men som tyvärr var för lätt att själv kunna gissa sig till vilket blir fallet för Skuggan av Anna. Jag rekommenderar absolut denna bok till den som vill läsa något spännande, dock krävs det att du har några timmar fria framför dig då man inte kan lägga ifrån sig den. 
 
Betyg: 4,5 av 5.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0