Rör inte mitt mord

 
Rör inte mitt mord! | Lars Forsberg | - | 320 s. | Forum
 
Rör inte mitt mord handlar om den kaffeberoende kriminalkomisarien Torsten "T-rex" Rexelius. Han vill att något ska hända och helst nyss, kanske önskar han sig detta lite för mycket. Torsten får ett fall och han gör vad som helst för att lösa det vad än hans kollegor säger. Man märker snabbt att Torsten inte är den skarpaste kniven i lådan, även om han själv anser att han är omringad av idioter hela dagarna. Torsten är minst sagt speciell och inte precis omtyckt.
 
Boken är precis som Torsten, väldigt speciell. Kriminalkomedi är en genre som jag aldrig förr har läst, jag hade förväntat mig något i likhet med filmen Komisarie Späck. Tack och lov var boken mycket bättre än så. Torsten är till en början en bitter man som inte kan acceptera att någon gör ett bättre jobb än honom. Men visst märkar man även att Torsten inte alltid är så vresig som man tror, till exempel när han tänker på sin Ulla och plötsligt får han allergibesvär med hösnuva.
 
Jag hade förväntat mig en Ove (från En man som heter Ove) fast som polis. Men riktigt så var det inte. Torsten lyckades nästan göra ett lika stort intryck som Ove, men det var något som inte nådde hela vägen fram. Rör inte mitt mord var omöjlig att lägga ifrån sig så fort man börjat läsa och jag skratta högt flera gånger. Det är helt klart en (om inte den) roligaste bok jag läst. Dock var slutet något av ett platt fall. Själva "bekännelsen" från brottslingen kändes så otroligt klyschigt och inte alls lika genomtänkt som resten av boken.
 
Om du vill ha en bok med mycket humor och fart men även lite spänning så rekommenderar jag absolut Rör inte mitt mord.
 
Betyg: 4 av 5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0