Stad av skuggor

Titel: Stad av skuggor
Författare:  Cassandra Clare
Språk: Svenska
rlag: Bonnier Carlsen tack för boken!
Sidor: 526
Serie:  The Mortal Instruments #1
Betyg: 3 av 5
 
 
Handling och tankar:
 
När Clarys mamma kidnappas rasar hennes värld på några sekunder medan en ny redan hålls på att byggas upp. Hon träffar Jace och hela hennes värld blir annorlunda. Han visar henne skuggjägarnas värld där det finns vampyrer, demoner, varulvar och andra varelser. Samtidigt som Clary lär känna en ny värld försöker de hitta ledtrådar till vem som kan ha tagit hennes mamma Jocelyn och var hon befinner sig. Tillsammans försöker de leta rätt på Jocelyn, men det är inte så lätt när de inte har någon aning om vem som ligger bakom kidnappningen. I den nya världen möter Clary många intressanta personer, men hon får även veta något om hennes förflutna som kommer att ändra hennes framtid för alltid.
 
För det första måste jag säga att jag läst den här boken redan, fast på engelska. Så medan jag läste den svenska versionen så kunde jag inte hjälpa att jämföra böckerna med varandra. Det finns så mycket mer känslor i den engelska versionen, det känns inte som om känslorna kommer fram i den svenska. Det finns där men kommer aldrig fram till ytan. 
  Boken är spännande och fylld med mystik. Skuggjägarnas värld målas upp på ett levande sätt och lika så varelserna som finns i den. Boken slutar med en världens cliffhanger som jag aldrig hade väntat mig första gången jag läste boken. Man vill kasta sig över nästa del så fort som möjligt!
  Även med all denna spänning så kommer jag aldrig in i boken. Jag kan inte sätta fingret på varför, kanske är det på grund av att allt känns så svagt. Känslorna finns där, men inte tillräckligt starka, karaktärerna har personligheter men som inte beskrivs utstickande nog för att de ska bli intressanta. 
  Det här var den första serien jag först läst på engelska och sen på svenska, därav jämförelserna. Även fast jag gillar boken mer på engelska så känns det bra att ha läst den på svenska. Ord och begrepp som var lite luddigare innan blev klarare nu. Så jag ser ändå fram emot att läsa nästa bok när den kommer i Oktober.
  Jag rekomenderar boken till de som inte vill/kan läsa serien engelska. Annars tycker jag att den bör upplevas på orginalspråket. 
 
Det ska bli spännande att se filmen! Försöker dra med mig någon, men ingen som vill. Snälla nån människor, skärp er! 

Kommentarer
Postat av: Gia - Bokfrossa

Jag har börjat läsa den där lite smått men fastnade i belinda bauers nya istället.

2013-09-03 @ 22:36:50
URL: http://bokfrossa.wordpress.com/
Postat av: Nina

Det här är en sträckläsarbok för mig. Hade dock glömt att jag läst den redan, men kände igen mig när jag kommit en liten bit in i boken. Syrran har beställt del 2 och # på engelska och jag längtar efter att få läsa mer.
Filmen gillar jag mycket också och ska se för andra gången imorrn. Och så längtar jag lite efter nästa film. :)

Svar: Jag vill också se filmen! Men ingen annan verkar det som ;) jag tycker nog att tredje boken var allra bäst har jag för mig så du har något att se fram emot :)
Elina

2013-09-04 @ 22:13:50
URL: http://ninasfilmochbok.blogg.se
Postat av: Elvira

Gillade den redan jättemycket på svenska, men ska då försöka läsa den på engelska också, och se om den är ännu bättre! :D

2013-09-11 @ 21:15:01
URL: http://mylifestylebyelvira.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0