De odödligas sång

De odödligas sång | Julie Kagawa | Blood of Eden #3 | s.400 | Harper Collins Nordic 
 
Människa eller monster?
En gång i tiden var det en fråga som Allison Sekemoto brottades med. Men nu, när hennes kärlek Zeke är borta, vet hon svaret. Monster.

Allie ska tillsammans med härskarvampyren, Kanin, och blodsbrodern Schakalen jaga rätt på och förgöra Sarren, den psykopatiska vampyr som mördade Zeke. De följer ett blodigt spår som aldrig verkar ta slut, och Sarren har gjort allt för att hindra dem. Slutligen når de en plats som måste skyddas till varje pris: den sista vampyrfria zonen på Jorden, Eden. Väl där väntar en sista brutal överraskning.

I en värld som ligger i ruiner, där inget liv är heligt och där lojaliteter bryts utan en blinkning, ställs Allie inför ett dilemma. För om hon lyckas övervinna Sarren är triumfen kortvarig. Konsekvensen är en evighet i ensamhet...
 
Blood of eden-serien har varit en berg-och-dalbana. Första boken var bra, mycket bättre än vad jag trodde den skulle vara, tvåan var riktigt bra och överträffade ettan medan den tredje och sista boken var sämst i hela serien. Jag har försökt sätta fingret på varför jag inte uppskattar den lika mycket som de andra när det känns som om den har allt för att bli en fullpottare. Den enda anledninger jag kommer på är att vampyrmodet är borta och likaså mitt intresse. Det känns inte som om boken fått en ärlig chans, när jag väl började läsa boken efter att ha fått den som recex för ett halvår sedan, så läste jag den enbart för att få bort den från mitt samvete. 
 
Alla karaktärer gör en intressant utveckling under bokensgång, förutom Sarren såklart. Han är samma gamla och genom-onda Sarren. Man får även se Allisons vampyriska sida och inte bara den mänskliga, detta är ett plus då hon hela tiden framstått som god nästan utan några problem. Nu äntligen fick vi se den del av Allison som fattas, den blodtörstiga sidan. Kanin, Schakalen och Allison fortsätter att hålla ihop och Schakalens kommentarer är det enda humoristiska i hela boken. 
 
De odödligas sång är inte den bästa boken i serien men helt klart ett okej avslut. Har man läst de tidigare delarna ska man absolut läsa sista boken också. Trots all min kritik mot den avslutande delen så är jag ändå inte besviken, serien fick ett värdigt slut! Har man inte tröttnat på vampyrer så bör man absolut ge hela serien en chans.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elin - bokparadiset

Håller med om att tyvärr har vampyrer gått ut ur modet och blivit lite uttjatade. Men hoppas ändå på att jag ska gilla den här boken eftersom jag ganska nyligen påbörjade serien, men tycker precis som du ettan var bra men tvåan bättre så får se om jag tycker samma som du om trean!

Svar: Jag tror du kommer gilla den mer än mig eftersom du så nyligen läst de andra två. De slipper försöka koma ihåg vad som hände och vilka alla är, om du läser den snart alltså :)
Elina

2016-01-04 @ 13:14:51
URL: http://bokparadis.blogg.se
Postat av: Elin - bokparadiset

Jag har taggat dig!

Svar: Kul, tack! :D
Elina

2016-01-05 @ 17:13:14
URL: http://bokparadis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0