Prinsessan och den fasansfulla Björnen

Prinsessan och den fasansfulla Björnen | Per Gustavsson | s.28 | Natur och Kultur
 
På morgonen när prinsessan vaknar är det som att något saknas. Det är tyst. Inga fåglar som kvittrar. Inget knak och brak från bullriga älgar. Alla skogens djur gömmer sig … i prinsessans slott. Älgarna står i garderoben. En hemsk björn bråkar och förstör i skogen så inga andra djur vågar vara där längre. Prinsessan rycker ut för att lösa problemet förstås. Men inte ens hon rår på björnen själv, här krävs samarbete!
 
Tidigare har jag läst Måntornet av författaren Per Gustavsson och den gillade jag verkligen, både tecknarstilen och handlingen. I somras försökte jag få fritidsbanren intresserade av hans Prinsessböcker utan framgång. Därför blev jag himla glad när denna låg innanför dörren när jag kom hem en dag. 
 
Det första jag reagerar på att denna Prinsessan varken hjälplös eller bär en stor tyllklänning. Hon är tuff och bär svärd för att kunna beskydda skogens invånare, i detta fall mot en fasansfull björn. Bilden som presenterar björnen är hemsk, den ser så förskräcklig ut men den är perfekt för det är verkligen en fasansfull björn. Tillsammans med både bilderna och texterna är denna bok väldigt underhållande, jag vill läsa mer om Per Gustavssons Prinsessa!  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0